Közel egy órára leállt a villamosközlekedés az Oktogon és a Moszkva tér között kedden kora délután, mert a Margit hídnál felpúposodott a sín. A nagy meleg miatt kitáguló acélsínnek egy bizonyos méret után nincs helye tovább tágulni, csak felfele - mondta az [origo]-nak a BKV fődiszpécsere.
A felpúposodott sínt ilyenkor vagy speciális szögekkel rögzítik a talajhoz, vagy kivágnak belőle egy darabot. Mint a fődiszpécser elmondta, kisebb mértékű - 2-3 centiméteres - felpúposodás esetén még a villamost is ráengedik a sínre - korlátozott sebességgel -, ilyenkor semmi más nem történik, csak a púpot hullámként maga előtt tolja a súlyos szerelvény. Nagyobb mértékű - például 20-30 centiméteres - felpúposodás esetén azonban fennáll a veszélye, hogy a ráhajtó villamos alatt eltörik a sín, ekkor már be kell avatkozni.
Kedden a Margit hídnál tíz méter hosszú szakaszon fél méter magasra emelkedett fel a sín, ezért a BKV szakemberei kivágtak belőle egy darabot.
A fődiszpécser szerint folyamatos hűtéssel megakadályozható a sínek felpúposodása, ezért a Fővárosi Közterület Fenntartó Rt. locsolókocsijai folyamatosan locsolják vízzel a síneket. Vannak azonban kritikus szakaszok, ahol a nagy melegben gyakrabban előfordul ez a jelenség. Főleg a régebbi építésű, zárt vágányzónáknál lehet erre számítani, ahol a sín például egy betonvályúban fut. Ahol szabadon futnak a sínek, a felpúposodás veszélye nem jelentős, mivel azok a másfajta rögzítési mód miatt könnyebben elviselik a hőtágulást.
A fődiszpécser tájékoztatása szerint kritikus szakasznak számít az Orczy úti villamospálya, illetve Újpesten az István utcában futó sínek. Az Orczy úton idén felújítják a vágányokat, így várhatóan itt megszűnik majd ez a probléma. Mint a fődiszpécser elmondta, az is hozzájárul a vágányok felpúposodásához, hogy régebben - 10-15 éve - még alacsonyabb középhőmérséklettel számoltak a pályák tervezői, amikor a sínek hőtágulását kalkulálták.