A Geenpeace korábbi információira reagálva a Nógrád megyei társaság vezetője, Nagy Oszkár közölte: a Nógrádszén Kft. nem 47 négyzetkilométeres, hanem mindössze néhány négyzetkilométeres területen dolgozna a Horvátlövőre tervezett bányatelken. A környéken lakók aggodalmaival kapcsolatban elmondta: magyar és német nyelvű ismertető anyagokkal állnak majd a lakosság elé, hogy bebizonyítsák, alaptalanok a félelmeik. Érvei szerint a bányát hangvédő falakkal vennék körbe, és biztosítanák a folyamatos tájrehabilitációt. Vállalásuk szerint továbbá egy hektár erdő helyébe öt hektárt telepítenének.
A tervezett későbbi szénerőműből nem kerül a levegőbe normán felüli károsító anyag, az ott élőknek nem kell füsttől, koromtól tartaniuk - állítja az igazgató, aki azt is hozzátette: 2005 elejétől nem működhet Magyarországon olyan erőmű, amely nem felel meg az európai uniós környezetvédelmi kvótáknak.
A Greenpeace korábbi közleménye szerint azonban a széntüzelésű erőművek jelentős széndioxid- és kénkibocsátással működnek, és a szén-dioxid jelentős mértékben járul hozzá a globális felmelegedéshez. Emellett Magyarország az EU-csatlakozási tárgyalások során vállalta a megújuló erőforrások jelenlegi 3 százalékos arányának 6 százalékra való emelését 2010-ig. A lignitbánya és a szénerőmű ezt az egyébként is nehezen teljesíthető vállalást teljesen ellehetetleníti - közölte a Greenpeace. A bánya megépítésével - szakemberek szerint - komoly régészeti leletek is elpusztulhatnak, a bánya tervezett helye alatt ugyanis a római kori Borostyánút húzódik.
A Nógrádszén Kft. kutatási engedély iránti kérelmét a veszprémi bányakapitányság, majd a Magyar Bányászati Hivatal is elutasította, mert ahhoz a szakhatóságok közül a közigazgatási hivatal nem járult hozzá. Az ügyben zajló polgári per a már lefolytatott két tárgyalás után szeptemberben folytatódik a Veszprém Megyei Bíróságon - tette hozzá Nagy Oszkár. Az igazgató elmondta, hogy a kutatási engedély birtokában Felsőcsatáron és Nardán terveznek pontosító fúrást, majd Horvátlövőn alakítanák ki a bányatelket.