Az autósok mellett a kerékpárosokat és a gyalogosokat is gyakrabban és szigorúbban ellenőrzik a rendőrök a június közepe óta tartó fokozott közúti ellenőrzések során. Erre szükség is van, mert a főváros közúti baleseteinek durván 30 százaléka a gyalogosok szabálytalankodása miatt következik be - mondta az [origo]-nak Lovász Győző, a BRFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője. A gyalogosok legtöbbször azért kapnak figyelmeztetést, illetve bírságot, mert pirosban, illetve tiltott helyen szaladnak át. A helyszínen ilyenkor 10 ezer forintig terjedő bírság szabható ki. Lovász alezredes számadatokkal nem tudott szolgálni, de elmondta, hogy tudomása szerint a járőrök az elmúlt időszakban több alkalommal intézkedtek szabálytalankodó gyalogosok esetében.
A kerékpárosokat nem ellenőrzik kiemelten, de amennyiben gyalogoszónában, illetve a járdán hajtanak, mindenképp figyelmeztetésre, illetve 5 ezer forintos helyszíni bírságra számíthatnak. A intenzívebb ellenőrzésnek köszönhetően biciklistákat is gyakrabban állítanak meg a járőrök - mondta Kárpáti Miklós, az V. kerületi kapitányság közrendvédelmi osztályvezetője. Újra hozzá kell szokni a rendőri síp hangjához, a járőröket ugyanis utasították: ha gyalogosok, biciklisták szabálytalankodnak, használják a jelsípjukat. Amennyiben a biciklis nem áll meg a gyalogos járőr jelzésére, a járőr rádión kérhet segítséget a közelben tartózkodó kerékpáros, illetve motoros járőröktől, akik a kerékpáros nyomába erednek.
A hatályos KRESZ kerékpárokra vonatkozó előírása szerint (54. §) kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út- és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb szélén kell közlekedni. A járdán ott lehet biciklizni - a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel -, ahol az úttest kerékpár-közlekedésre alkalmatlan. Lovász Győző elmondta: az úttest mindössze műszakilag lehet alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre. A hatályos előírások azt nem teszik lehetővé, hogy a biciklivel azért hajtson valaki a járdán, mert nem érzi magát biztonságban az óriási forgalmú fővárosi úttesteken, az autók és a buszok között.
A július 1-jén kinevezett új fővárosi rendőr-főkapitánytól az országos rendőr-főkapitány elsősorban a közlekedésrendészet megújítását kérte. Gergényi Péter a budapesti utcákra vezényelt minden mozgósítható rendőrt, a helyi őrsök rendőreivel együtt a korábbi létszám kétszerese, 250 járőr teljesít szolgálatot. Eközben a rendőrség június közepe óta országos fokozott közúti ellenőrzéseket tart. Az eredményekkel elégedettek - hangzott el egy július eleji értékelésen. Az összbalesetek száma ugyan csak 1 százalékkal csökkent a tavalyi hasonló időszakhoz képest, de valamivel kevesebb volt a halálos és a súlyos sérüléssel járó baleset. Az akcióban részt vevő több mint 23 ezer rendőr 33 600 magyar és 4500 külföldi vezetőt bírságolt meg, átlagosan 5000 forint értékben, de büntetést fizetett 84 szabálytalan gyalogos is.