110 milliós megbízás közbeszerzés nélkül Szombathelyen

Vágólapra másolva!
Közbeszerzési pályázat kiírása nélkül bíztak meg öt céget a szombathelyi okmányiroda felújításával. Az összesen 110 millió forintos beruházás az önkormányzat közbeszezési bizottságának MSZP-s tagja szerint nem tartozik a közbeszerzési törvény hatálya alá, mivel egy önkormányzati cég fizette a költségek nagy részét. Vígh Gábor, a szombathelyi Fidesz frakcióvezető-helyettese viszont úgy véli: mivel a közgyűlés döntött arról egy februári határozatában, hogy az okmányiroda felújítására közbeszerzési pályázatot írnak ki, jogszabályt sértettek, ezért a közigazgatási hivatalhoz fordulnak az ügyben.
Vágólapra másolva!

Összesen mintegy 110 millió forintért újították fel a szombathelyi okmányirodát, a munkálatok elvégzésével megbízott vállakozókat azonban nem közbeszerzési eljárás keretében választották ki. Ehelyett minden munkára - villanyszerelés, bútor- és ablakkészítés, légkondicionáló és szellőztető berendezések beszerzése és felszerelése, generálkivitelezés - az önkormányzat által kiválasztott vállalkozóktól kértek árajánlatot. Annak ellenére választották ezt a megoldást, hogy a szombathelyi önkormányzat február 27-i ülésén a képviselők döntöttek arról, hogy az iroda felújítására közbeszerzési eljárás keretében kell kiválasztani a vállalkozókat.

Vígh Gábor, a helyi Fidesz frakcióvezető-helyettese az [origo]-nak azt mondta, hogy a közigazgatási hivatalhoz fordulnak. Arra kérik a hivatalt, hogy vizsgálja meg az ügyet, és foglaljon állást két kérdésben: megsértette-e az önkormányzat saját rendeletét azzal, hogy nem írt pályázatot. Emellett azt is kérdezik a hivataltól, felvethető-e az önkormányzat részéről bárkinek is a személyi felelőssége.

Kővári Attila, a közbeszerzési bizottság MSZP-s tagja és az okmányiroda felújítását finanszírozó, önkormányzati tulajdonú Házkezelési Kft. felügyelőbizottságának elnöke úgy véli, hogy politikai gumicsont az egész ügy. Azt azonban elismerte, hogy a közgyűlési határozat kimondta, közbeszerezni kell, ezt valóban elmulasztották, így csorbát szenvedett a határozat. Szerinte azonban tévedésből került a képviselő-testület elé februárban az a később megszavazott határozati javaslat, amelyben a polgármestert felkérik a közbeszerzés kiírására.

Kővári szerint ugyanis az okmányiroda felújításáról már tavaly év végén készítettek terveket. Ekkor még azt tervezték, hogy az önkormányzat fizetné ki a munkálatok teljes költségét. Ebben az esetben, mivel közel 110 millió forintba kerül a felújítás, mindenképpen közbeszerzési eljárást kellett volna kiírni.

Januárban azonban néhány szakértő rájött arra, hogy sokkal jobban járna a város, ha nem az önkormányzat, hanem az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő Házkezelési Kft. fizetné a költségek döntő részét: a cég ugyanis visszaigényleheti az áfát, a hivatal nem. Ráadásul a cég tulajdonában van az okmányirodának otthont adó ingatlan.

Emellett ezt a megoldást választva nem is kell kiírni a közbeszerzési pályázatot, mivel az önkormányzat végül csak 37 millióval szállt be - a fenmaradó összeget a kft. fizette -, közbeszerezni pedig csak 40 milliós beruházási összeg fölött kell mindenképpen, az önkormányzati cég ugyanis nem közpénzekből gazdálkodik, működési költségeit saját maga teremti elő - állította Kővári.

Végül februárban módosították az előterjesztést, és nem az önkormányzatot, hanem a kft.-t bízták meg az iroda felújításával. A vitatott mondatot - miszerint felkérik a polgármestert a közbeszerzési eljárás kiírására - azonban az újabb, módosított és a képviselők által megszavazott előterjesztésben felejtették. Kővári szerint tehát ezt a mondatot ott felejteni technikai hiba volt, azáltal, hogy a kft. végzi a munkálatokat, értelmetlenné vált.

A kft. felügyelőbizottsági ülésén is vizsgálták az ügyet, ahol megálapították, hogy az önkormányzat indokolatlanul akart közbeszerzési eljárást kiíratni. Ágh Péter, a kft. felügyelőbizottságának fideszes tagja szerint azonban nem helyes, ha egy önkormányzati tulajdonú kft. felülbírálja az önkormányzat döntését. Úgy vélte, érdemes tovább vizsgálni az ügyet, mert például a bútorok beszerzésére 10 millióért adtak megbízást az egyetlen jelentkezőnek.

Kővári viszont úgy véli: azzal, hogy nem írtak ki közbeszerzési pályázatot, nem érte kár a várost, mindig az alcsonyabb árat kínáló vállalkozóval kötöttek szerződést, ahol lehetett választani. Elmondta azt is, hogy összesen öt vállalkozót bíztak meg a felújítással. Több céget kerestek meg, végül hét iparostól kaptak árajánlatot, akik közül választhattak. Az MSZP-s politikus szerint azokat a cégeket keresték meg, amelyek korábban már dolgoztak az önkormányzatnak és munkájukkal meg voltak elégedve. Több munkára - így a generálkivitelezésre, az ablakok és a bútorok elkészítésére - azonban csak egy ajánlat érkezett.

Szerettük volna megismerni Ipkovich György polgármester és Csermelyi András gazdasági ügyekért felelős alpolgármester véleményét is az ügyben, de egyikük sem reagált többszöri, írásbeli megkeresésünkre.

Komáromi Gergely

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!