Az egri Eszterházy Károly Főiskola romológiai kurzusán egy olyan szöveggyűjteményt használtak, mely általánosítva iszákos, lopásra hajlamos, buta és felelőtlen embereknek mutatja be a cigányokat. A szöveggyűjteményt a főiskola két tanára szerkesztette. A könyvben többek között ilyen kitételek szerepelnek: "nem ártalmas - az ő normarendszerük szerint -, ha a fiatal szeszes italt fogyaszt", "Egyértelmű, hogy a vagyon elleni deliktumokat nem tekintik bűncselekménynek", "A cigány tanulók esetében a megfelelő életkor elérése mellett az értelmi képesség nem éri el az iskolaérett fokot", "fogalmuk sincs a takarékosságról - értelmetlenül szórják a pénzt, míg van". Az egyik szerkesztő saját tanulmányában pedig így fogalmazott: "abból kell kiindulni, hogy a destruktivitásra való hajlam a cigány gyermekeknél elég erős". A könyv egyik tanulmánya a "A cigány fiatalok kriminalitása" címet kapta, melyből többek között ezt tanulhatják meg a hallgatók: "bűntudatuk - ha van - nem mérhető azonos mércével, mint a nem cigányok körében".
A szöveggyűjteményben többek között a bogácsi általános iskola egyik tanára is írt tanulmányt saját iskolájáról, melyet példaként állít be. A bogácsi iskolában elkülönítik a cigány tanulókat, ezért a kisebbségi ombudsman és Pokorni Zoltán korábbi oktatási miniszter is fellépett az intézmény ellen.
Koncsos Ferenc, a főiskola rektori hivatalának főtitkára az [origo]-nak azt mondta, hogy a rektor vizsgálatot indít az ügyben. "A gyűjteményben különböző álláspontok jelentek meg, ezek alapján beszélgettek a hallgatók és a tanárok az órákon. A könyv némelyik állítása elég szélsőséges, de nem ezek szellemében folyt az oktatás" - mondta Koncsos. Hozzátette, hogy ebben a félévben nem használják a tankönyvet, mert idén érdeklődés hiányában nem indult romológiai képzés Egerben. A posztgraduális, már végzett tanároknak meghirdetett kurzus mindössze féléves, és 2000 óta összesen három alkalommal sikerült elindítani Egerben. Az Okker Kiadó vitatott könyvét az egri tanárok szerkesztették, és tudomásuk szerint más intézményekben nem használják a könyvet.
Koncsos később a Roma Sajtóközpontnak azt mondta, hogy akönyvet hivatalosan nem is használta a főiskola, és az akkreditált programban sem szerepel. a belső vizsgálatban ezért azt ellenőrzik, hogy előadásokon idéztek-e belőle.
"A romapedagógia elméleti és gyakorlati alapjai" című könyv betiltását követeli Horváth Aladár, a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke. Az Oktatási Minisztérium már jelezte, hogy ők nem tilthatják meg a könyv használatát, mert az nem szerepel a hivatalos tankönyvek listáján, így a minisztériumnak nincs joga ítélezni felette. Ugyanakkor kezdeményezni fogják, hogy szigorúbb szempontok szerint engedélyezzenek képzéseket a jövőben. Az egri romológiai képzés állami engedélyét a Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ adta ki. Pertl Gábor, az intézmény vezetője a Roma Sajtóközpontnak azt mondta, hogy ők a képzés akkreditációjakor a tananyag tartalmát nem vizsgálták meg, csak "a program konzisztenciájára" figyeltek. Mohácsi Viktória, az Oktatási Minisztérium romaügyi biztosa ezért kezdeményezi, hogy a jövőben a testület tartalmi kérdéseket is vizsgáljon. Ugyanakkor jelezte, hogy személy szerint elfogadhatatlannak tartja a tankönyv megjelenését.
A szöveggyűjtemény használata miatt vizsgálatot indított Kaltenbach Jenő kisebbségi ombudsman is. A főiskola részben ennek hatására indította el saját vizsgálatát. A könyvet elítélte Magyarország egyetlen egyetemi romológiai tanszékének vezetője, Forrai R. Katalin, a Pécsi Tudományegyetem tanára is: "Rasszista, előítéletes, jobb esetben paternalista. Csak pedagógusok kezébe ne kerüljön" - fogalmazott.