A Volánbusz Közlekedési Rt. azt tervezi, hogy kamerákkal szerel fel egyes távolsági buszjáratokat. A cég forgalmi igazgatója, Sohár István az [origo] megkeresésére azt mondta, hogy egy jövő heti sajtótájékoztatón mondanak részleteket elképzeléseikről. Annyit ugyanakkor elmondott, hogy elsősorban biztonsági okok miatt merült fel, hogy bekamerázzanak egyes buszokat, az utóbbi időben ugyanis többször érték atrocitások a sofőröket. Ha a cég végül a kamerák felszerelése mellett dönt, akkor ezt táblákkal jelezni fogják az utasoknak.
Az adatvédelmi biztos kifogásolja a Volánbusz terveit. Péterfalvi Attila az [origo]-nak elmondta: korábban egy - általa nem nevesített - cég már megkereste egy ilyen javaslattal, és akkor írásban közölte kifogásait. Az ombudsman szerint alapvetően aggályos az elképzelés azért, mert a buszon lévő kamerák nyilván rögzítenék a képet, és ez már személyes adat kezelésének számítana. Erre azonban nincs külön törvényi felhatalmazásuk a busztársaságoknak, így sértenék az emberek információs önrendelkezésére vonatkozó alkotmányos jogát.
Az ombudsman megjegyezte, hogy a buszvezetők kamerával való megfigyelése gyakorlatilag a munkavégzésük ellenőrzését jelentené, ami álláspontja szerint ebben a formában sérti az adatvédelmi törvényt és az emberi méltósághoz fűződő jogot is. A jogszabály szerint ez akkor sem engedhető meg, ha a sofőr hozzájárul ehhez, a hozzájárulásnak ugyanis abszolút önkéntesnek kellene lennie, márpedig ez megkérdőjelezhető egy alá-fölé rendeltségi viszonyokon alapuló munkahelyen. Péterfalvi emlékeztetett arra is, hogy az EU adatvédelmi biztosai már korábban közölték, hogy nem lehet kamerával megfigyelni a dolgozókat.
Az adatvédelmi biztos közölte, az utasok esetében már végképp nem elfogadható az, hogy kamerák felvételeket készítsenek róluk. Az ombudsman úgy véli, az sem megoldás, ha a busz oldalán jelzik, hogy a jármű kamerával van felszerelve, és az utasra bízzák, hogy felszáll-e vagy sem. Péterfalvi megjegyezte, ha a buszvezetőket az atrocitásoktól akarják megvédeni, akkor arra nem ez az egyetlen megoldás. Példaként említette, hogy a távolsági járatokon is meg lehet esetleg oldani, hogy a sofőr - a helyi járatokhoz hasonlóan - külön fülkében üljön.