Fütyülnek az informatikai katasztrófákra az önkormányzatok

Vágólapra másolva!
Az önkormányzatok nagy része nem készít tervet az informatikai katasztrófahelyzetekre - derül ki az Állami Számvevőszék jelentéseiből. A számvevőszék szakembere szerint a hivatalvezetőknek sokszor eszükbe sem jut, hogy szükség lenne ilyen tervre, pedig ha kár éri az informatikai rendszert, akkor adatok veszhetnek el, illetve megbénulhat az önkormányzatok munkája.
Vágólapra másolva!

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) több települési önkormányzatról szóló jelentését is közzétette az elmúlt hetekben. A jelentések egyik közös eleme, hogy a számvevőszék szinte mindegyik önkormányzatot elmarasztalja az informatikai katasztrófaelhárítási terv hiánya miatt. Csecserits Imréné, az ÁSZ főcsoportfőnök-helyettese az [origo]-nak elmondta, ugyan semmilyen jogszabály nem írja elő ilyen terv készítését, erre mégis szükség lenne.

Két éve egy borsodi település önkormányzatánál volt tűz, anmelyben számítógépes eszközök semmisültek meg, és a tiszai árvíz idején is előfordult, hogy polgármesteri hivatalokat öntött el a víz, károkat okozva az informatikai rendszerben - emlékeztet a főcsoportfőnök-helyettes. Az informatikai katasztrófaelhárítási tervre azért lenne szükség, hogy például ilyen helyzetekben is "folyamatos és biztonságos" legyen a munkavégzés.

Az ellenőrzések tapasztalatai szerint az önkormányzatok egyszerűen azért nem készítenek ilyen tervet, mert eszükbe sem jut - derül ki Csecserits Imréné szavaiból. A számvevőszéki vizsgálatok szerint olyan nagyvárosok sem rendelkeznek informatikai katasztrófaelhárítási tervvel, mint például Miskolc vagy Székesfehérvár. Salgótarjánnak ugyan van váratlan eseményekre szóló terve, azt azonban még az 1987-es szabályozás részeként adták ki, pedig azóta vélhetően sokat változott az önkormányzat informatikai rendszere.

Az előző kormány idején felállt Informatikai Tárcaközi Bizottság külön ajánlást adott ki az informatikai katasztrófaelhárítási tervek készítésére. E szerint előre meg kell tervezni, hogy vészhelyzetben mely informatikai szolgáltatásokat hogyan, mennyi idő alatt kell visszaállítani és hogy a különböző feladatokért személyesen ki a felelős. A tervet le kell tesztelni, végrehajtására pedig ki kell képezni a dolgozókat. Az ajánlás felhívja ugyanakkor a figyelmet arra, hogy a tervezés sok időt, energiát igényel, sokba is kerül, és az is előfordulhat, hogy az adott hivatal vezetői nem látják át, hogy miért is van erre szükség.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!