Beperli a Fővárosi Önkormányzatot és a Fővárosi Közterület Fenntartó (FKF) Rt.-t egy budapesti lakos, mert szerinte Budapest vezetése és a cég a felelős az utak tűrhetetlen állapotáért. A pereskedő azt szeretné elérni, hogy a héten kezdődő perben a Fővárosi Bíróság kimondja: az önkormányzat és a cég birtokháborítást követ el azzal, hogy nem biztosítja a gépjárművek és a budapesti utak rendeltetésszerű használatát - mondta az [origo]-nak Wintermantel Zsolt, a Fidesz fővárosi frakcióvezető-helyettese.
Wintermantel szerint a Fidesz azért nyújt segítséget a keresetet benyújtó budapesti lakosnak (aki jelenleg nem kíván nyilatkozni az ügyről), mert az utak állapota közérdek. A frakcióvezető-helyettes szerint a főváros kezelésében lévő utakon több mint 80 ezer kátyú van és a fővárosi vezetés a "hunyó", amiért ezeket nem szüntetik meg tartósan. Wintermantel elmondta, a pertől azt várják, hogy a bíróság mondja ki: tegyen meg mindent a főváros a kátyúk eltüntetéséért. Szerinte egy esetleges elmarasztaló ítélettel a főváros már könnyen oda állhatna a kormány elé, hogy biztosítson plusz forrásokat, amit az utak karbantartására fordíthatnak.
A keresetet azért épp a főváros, nem pedig kerületek ellen nyújtották be, mert a budapesti forgalom 80 százaléka Wintermantel szerint a fővárosi kezelésű utakon zajlik, így a kátyúk itt jelentik a legnagyobb problémát. A frakcióvezető-helyettes szerint a Fidesz korábban több javaslatot is tett már a kátyúprobléma megoldására, ezek azonban a fővárosi vezetés ellenállásán mindig elbuktak. Wintermantel úgy tudja, hogy néhány budapesti cég például a FKF Rt. által kért feléért vállalná a fővárosi utak kezelését és karbantartását.
Vajda Pál közlekedési ügyekért felelős főpolgármester-helyettes a perrel kapcsolatban azt mondta: "mosolygok az egészen, de kínomban mosolygok. Rémhírgyártásnak, a közvélemény félrevezetésének tartom az egész kezdeményezést" - közölte Vajda. Abból látom, hogy ez a kampány része, mert tavaly és a korábbi években nem indult hasonló kezdeményezés, miközben kátyúk voltak - mondta.
Hozzátette, hogy a főváros a mintegy 81 ezer kátyúból eddig 79400-at már kijavított. Vajda szerint a rossz, hideg idő miatt idén 25 százalékkal több kátyú keletkezett, mint tavaly. Ráadásul a hideg miatt csak később tudták elkezdeni a javítási munkákat. A főpolgármester-helyettes szerint jövő hétre behozzák a lemaradást és 500 alá csökkentik a fővárosi önkormányzat kezelésében lévő utakon az úthibák számát.
Korábban már indult hasonló kezdeményezés a kátyúk miattt: év elején az Autóklub a hozzájuk érkezett nagyszámú bejelentés miatt tervbe vette, hogy pert indít a kátyúk miatt. Akkor Kovács Kázmér, az Autóklub jogi bizottságának elnöke az [origo]-nak elmondta: "Az államot nem perelhetjük, mert nem csak az állam az utak gazdája". Az útkezelési rendszerben a felelősség megoszlik és nagyon nehéz a bizonyítás is, hiszen egy autós nem tudja bebizonyítani, hogy azért ment tönkre hamarabb az autója, mert egy bizonyos útszakaszt nem tartanak rendben. Egy-egy konkrét meghibásodás esetében autótulajdonosok már több pert is indítottak önkormányzatok ellen - tette hozzá Kovács Kázmér. Egy autótulajdonos korábban pert indított, mert egy kátyú és egy kiálló csatornafedél miatt okozott balesetet, de a bíróság végül nem neki adott igazat.
Az Autóklub adatai szerint tavaly 1400 milliárd forintot fizettek be az autósok a költségvetésbe. Ennek az összegnek azonban csak egy részét használták fel utak építésére, javítására. Miskolcon például 400 millió forintot szed be az önkormányzat súlyadó címén, de csak 85 millió forintot fordítottak kátyúzásra - mondta korábban az Autóklub alelnöke.