Budapesten van a legtöbb, Győrben pedig a legkevesebb olyan jármű a közúti közlekedésben, amely megsérti a környezetvédelmi előírásokat - írja a Népszabadság a környezetvédelmi tárca idei ellenőrzései alapján. A lap szerint csütörtök óta vizsgálják a járművek károsanyag-kibocsátását rendőrökkel megerősített mozgó laboratóriumok Debrecenben, Szegeden, Győrben és Budapesten, összesen tizenkét helyen. Az autósokat néhány perces mérés idejére állítják le, a szerdáig tartó akció során várhatóan több mint ezer jármű füstkibocsátását elemzik.
Az ellenőrök megvizsgálják az okmányokat is - főként a zöldkártyát -, valamint szondázzák a kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmát. "Környezetvédelmi traffipaxokat" (táv-emisszió-mérő készüléket) is bevetnek, amely minden elhaladó autó kipufogógázát képes mérni. A 2002 utáni, fedélzeti komputerrel felszerelt autóknál pedig a számítógépből olvassák ki a szennyezési adatokat.
1997 óta évente tartanak ilyen akciót, melynek elsődleges célja a járművek környezetvédelmi állapotának felmérése - az ellenőrök ezért engedékenyek, és csak az okmányok hiánya, vagy a küszöbértékek kirívóan magas túllépése esetén büntetnek.
A tapasztalatok azonban rosszak, az eddig megvizsgált benzinmotoros autók egyharmada megbukott. Ez az arány 2001 óta évről évre rosszabb. A dízelautók esetében eközben egyre többen felelnek meg az előírásoknak 1999 óta. Ennek oka, hogy a hazai haszongépjárműpark gyorsabban korszerűsödött, mint a személyautó-állomány. Érdekes módon a gázautók közül akadt fenn a legtöbb a rostán, idén csupán a megvizsgált kocsik 43 százaléka felelt meg.
Az eredmények a zöldkártyarendszer kritikájaként is értelmezhetők. Ennek ugyanis azt kellene garantálnia, hogy a jármű teljesíti a környezetvédelmi normákat. A mostani vizsgálat alapján azonban minden második autót ki lehetne tiltani az utakról - derül ki a Népszabadság írásából.