Budapest útjait szerda este elfoglalták a kerékpárosok. A nemzetközi autómentes nap keretében megrendezett biciklis demonstráción a rendőrség szerint tíz-tizenkétezren, a felvonulás szerint kevesebben 3-5000 pattantak nyeregbe. A biciklisek közé sok görkorcsolyás is vegyült. A menet majdnem egy kilométer hosszúra nyúlt.
A szervezők hetek óta terjesztették a tüntetés hírét, de voltak, akik csak a felvonulók láttán csatlakoztak a menethez. Sokan hozták a gyerekeket is: ki kisbiciklin, ki pedig a kerékpár mögé kötött gyerekkocsin. Voltak áramvonalas sisakos sportbringások, rasztás biciklisfutárok, és egyszerű hétköznapi kerekesek. Néhány úriember öltönyben-nyakkendőben tekerte végig a távot, hogy rácáfoljon a biciklitől fanyalgók egyik érvére, miszerint összeizzadják a hivatali öltözéket, ha biciklivel mennek munkába.
A tömeg csöngetve, dudálva, füttyögve gurult végig a városon. A kereszteződésekben, ahol megállt a menet, a felvonulók sípolni, kiabálni kezdtek, sokan a fejük fölé tartották a biciklit. Kürti Gábor, a felvonulás egyik szervezője az [origo]-nak elmondta, hogy ez a nemzetközi Critical Mass, vagyis "kritikus tömeg" mozgalom jelképe. A mozgalom lényege, hogy a biciklisek világszerte mutassák meg magukat közös felvonulásokon a nagyvárosok vezetésének.
A gyülekezés után a menet a városligeti Műjégpálya elől indult, végig az Andrássy úton, majd a Kodály köröndnél tekertek át a Rákóczi útra. A Rákóczi úton végighömpölygő, majdnem egy kilométeres kerékpároszlop teljesen elfoglalta az út Erzsébet híd felé tartó sávjait. A budai oldalon az Atilla úton át a Moszkva térre, majd onnan a Margit hídon át a Nyugati elé tekertek a biciklisek. A felvonulás az Oktogonnál visszafordult az Andrássy útra, majd a biciklisek üdvrivalgás közepette elfoglalták a hősök terét.
Az autósok nagy része nem tudott a készülő biciklis hatalomátvételtől, a keresztezésekbe szorultak többsége belenyugvó tekintettel tűrte a biciklisek ünnepét. Természetesen voltak akik dudáltak, volt néhány erőszakosabb beszólás is, de egy kivételével nem történt nagyobb atrocitás. A biciklisek "jöttetek volna bringával, most nem kéne várni" - kiáltásokkal adtak tanácsot a városi közlekedéshez az autósoknak.
Az Astorián azonban egy autó bent ragadt a biciklisek között. A szervezők szerint a vezető provokálta a bicikliseket, akik betörték az egyik ablaküveget és letörték az egyik tükröt. A Budapesti Rendőr Főkapitányságon az [origo]-t úgy tájékoztatták, hogy a tulajdonos feljelentést kíván tenni rongálásért. Kürti Gábor, a tüntetés egyik szervezője közölte, hogy őszintén sajnálja a megkárosított vezetőt. Kürti arra kéri, hogy keresse őt meg Budapest egyik biciklisfutár társaságánál, hogy megtéríthessék az okozott kárt.
A biciklisek a Rákóczi úton blokkolták a hetes busz vonalán, de a buszra várók közül csak kevesen tettek ezért szemrehányást a felvonulóknak. Általában elmondható, hogy a bicikliseken kívül kevesen kaptak tájékoztatást a készülő rendezvényről. "Ti miért sztrájkoltok?" - kérdezte két görkorcsolyás lány a Margit hídon csöngetve sípolva, hujjogatva átvonuló biciklisektől.
A tüntetést a Városi Biciklizés Barátai, a Kerékpárral Közlekedők Országos Szövetsége és a budapesti biciklisfutárok szervezték. Mindenki hozta azt, amije volt: ki a rendőrségi biztosítást szerezte meg, ki a szórakozóhelyeken hirdette a tüntetést. A költségeket - harmincezer forintot - a futárok saját zsebből adták össze. A szervezők szerint a felvonulással a fővárosi biciklisek első alkalommal mutatták meg, hogy mennyien vannak. Kürti szerint a szigorúan politikamentes felvonulás után "most a politikusokon a sor, hogy egymással versengve tegyék a bicikliút-kilométer ajánlatokat."
Szabó Gergely