Nem várható, hogy Magyarországon napirendre kerüljön az a több európai országban is felmerült elképzelés, hogy a buszokat és a teherautókat indításgátló szondával szereljék fel. A készülék lényege, hogy az alkoholszondát összekötik a gépkocsi elektromos hálózatával, és ha a szonda alkoholszintet észlel, megszünteti a gyújtási rendszer áramellátását. Svédországban már többször is felmerült a készülék bevezetésének az igénye, legutóbb egy ittas magyar kamionsofőr balesete - melyben öten haltak meg - hozta előtérbe az indításgátló szükségességét.
Magyarországon már évek óta nem csökken az ittas vezetésből származó közlekedési balesetek száma (az összes baleset 12-14 százaléka), de első sorban nem a busz- vagy teherautósofőrökkel van a baj - mondta az [origo]-nak Jámbor István, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti osztályvezető-helyettese. Az autóbuszvezetők által okozott balesetek közül mindössze 0,5-2,7 százalékban volt szerepe az alkoholnak az elmúlt évek statisztikái szerint. A tehergépkocsi-vezetőknél ez az arány magasabb, 5 százalék. Jóval több gondot okoz azonban az ittasság a segéd-motorkerékpárosok, illetve a kerékpárosok körében. Az ORFK munkatársa nem tud róla, hogy itthon terveznék a buszok és teherautók felszerelését az indításgátlóval. Ehhez jogszabályt kellene módosítani, mert az eszköz előírásával a jármű vezetőjét korlátoznák - tette hozzá.
Nem tartja indokoltnak az indításgátló szonda bevezetését Buglyó Sándor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökségi tagja sem. Szerinte nem jellemző a magyar teher-, illetve személyfuvarozókra, hogy ittasan vezetnének, másrészt úgy gondolja, hogy a vállalkozók nem bírnák el egy ilyen készülék beszereltetésének a költségét. Ha lenne rá központi támogatás, csak akkor lenne realitása - tette hozzá. Ha mégis sor kerülne a bevezetésére, szerinte a sofőrök többségét, akik egyébként sem fogyasztanak alkoholt, egyátalán nem zavarná egy ilyen készülék.