A törvényjavaslat célja, hogy a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítését ahhoz a mértékhez közelítsék, amelyet eddig is megkapott a munkavállaló, ha rendelkezésére állt a tömegközlekedés - közölte a politikus az általa, valamint Farkas Imre (MSZP) és Kovács Tibor (MSZP) által előterjesztett javaslatról. Hozzátette: azt kezdeményezik, hogy a költségtérítés adómentes határát három forint/kilométerről kilenc forint/kilométerre emeljék fel. Mint mondta, a munkavállaló ennél kaphat nagyobb költségtérítést is.
A kormánypárti politikus emlékeztetett arra, hogy a személyi jövedelemadóról szóló törvényben a nem önálló tevékenységből származó bevételek között sorolja fel a munkavállalónak adott költségtérítést, ha az saját gépkocsijával jár munkahelyére.
Jauernik István elmondta: az idei év elejéig jegy, bérlet leadása nélkül is el lehetett számolni adómentesen a jegy- vagy bérletár 80-86 százalékát adómentesen. Hozzátette: a probléma azok esetében lépett fel, akik nem tudnak tömegközlekedéssel bejárni munkahelyükre, például vidéken. Mint mondta, a törvényjavaslat nem módosítja a jegy vagy a bérlet leadásának kötelezettségét.
Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára egyetértett azzal, hogy a munkába járás térítése egy pontban valóban megoldatlan volt. A közeljövőben, egy akadálymentesítő javaslat keretében terveztek ezen segíteni, illetve a kormány támogatja ezt az önálló indítványt is.
Az államtitkár ugyanakkor túl magasnak tartotta a munkahely gépjárművel történő megközelítésére a kilométerenként 9 forintot, úgy értékelve, hogy környezetvédelmi és forgalomszervezési szempontokat is érvényesíteni kell, de ez a térítés autóhasználatra inspirálná azokat is, akik tömegközlekedéssel megközelíthetik munkahelyüket.
Hargitai János (Fidesz) ezzel szemben kilométerenként 13 forintot szorgalmazott, összehasonlítva a vasúti és autóbusz-bérletek 80 százalékos támogatásának összegével.
Farkas Imre (MSZP) úgy értékelte, hogy a helyzet kialakulásáért mindkét politikai oldalnak közösen kell vállalnia a felelősséget, a kilométerenként három forintos közlekedési támogatást ugyanis 1995 óta nem emelte sem a Horn-, sem az Orbán-, sem a Medgyessy-, sem a Gyurcsány-kormány.