"Jelenleg a MÁV biztonsági előírásaival hozzuk összhangba a berendezést. Ha a partnereinknél minden a tervek szerint halad, akkor hamarosan egy-két buszba és vonatba beszerelve teszteljük a füttyoszlopot" - mondta el megkeresésünkre az egyik feltaláló, Demény Rezső. Az előzetes modellkísérleteknek korábban már sikeresen megfelelt a találmány.
Mivel a magyar bejegyzés után európai szabadalmi védelem alá kívánják helyezni a füttyoszlopot, Demény Rezső a működési elvről nem sokat árult el. A lényeg, hogy a vasúti átjáróhoz közeledő jármű sofőrét figyelmezteti majd a találmány a szintén az átkelőhöz közelítő vonat érkezésére, miután a vonatban és a gépkocsiban is egyaránt meglévő berendezések "felismerik" egymást.
A nevével ellentétben azonban nem sípoló-fütyülő hangot ad a "zsebrádió méretű és formájú" szerkezet, hanem a "Vigyázz, vasúti szerelvény közeledik!" - mondatot közli. Sőt, azon is gondolkodnak kifejlesztői, hogy életszerűbbé téve a szituációt "vonathangot" is adjon a készülék.
A feltaláló szerint számos nehézséget kellett kiküszöbölniük a fejlesztés során, például annak megoldását, hogy mi történjen akkor, ha mondjuk a közúti jármű és a mozdony egy ideig egymás mellett, párhuzamosan halad. A füttyoszlop ekkor is jelez, azonban a sofőr kikapcsolhatja azt - ám a berendezés 50-60 másodperc múltán automatikusan ismét üzembe helyezi magát.
Demény úgy véli, ha beválik a rendszer, idővel azt is kötelezővé lehetne tenni, hogy az országba érkező külföldi turistabuszok is csak ezzel közlekedhessenek a magyar utakon. Ezt úgy látja megoldhatónak, ha ezek a járművek az országba érkezéskor a határállomásokon - használati díj ellenében - megkapnák a készüléket, majd kilépéskor azt leadnák. Természetesen a külföldi személy- és tehervonatok is megkapnák ugyanezt.
Pauer Béla György nyugdíjas mozdonyvezető és Demény Rezső mérnök a több halálos áldozatot követelő pörbölyi vonatbaleset után kezdte el kifejleszteni a találmányt. Azt állítják, hogy a vasúti kereszteződésekben gyakorta halálos áldozatokat követelő balesetek általában emberi hiba következményei. Vagy a sofőr figyelmetlen, vagy a sorompót felejtik el leengedni, és arra is volt példa, hogy a fényjelzőt rongálták meg egyesek, emiatt következett be a tragédia.
A füttyoszlop minderre megoldást kínál - állítja Demény, hiszen a sorompó vagy a fényjelző állásától, állapotától függetlenül jelez - de csak ha jön a vonat. Ugyanakkor sem ellopni, sem megrongálni, tönkretenni nem lehet. Ráadásul az ára is igen kedvező: a mozdonyba szerelendő változat 10 ezer, míg a közúti járművekbe való típus 3-4 ezer forint körül lesz.
Ha minden a jelenlegi tervek szerint halad, akkor már 2006 végén két megyei Volán társaság (Kapos és Pannon) menetrend szerinti járatain mindennapos használat alatt lesz a berendezés, amely Demény Rezső elképzelései szerint a jövő évtől az átlagos személyautókba is bekerülhet. Azt tervezik, hogy a füttyoszlopot bárki megvásárolhatja majd az autóboltokban. A gyártó cég már készen áll.
Lencsés Csaba