Már a Parlamentben is téma az utak kritikus állapota; Gyurcsány Ferenc kormányfő emiatt folytatott tegnap munkamegbeszélést Demszky Gábor főpolgármesterrel és Kóka János gazdasági miniszterrel. Március után jelentősen javulni fog a helyzet - ígérte a megbeszélés utáni tájékoztatóján Demszky, aki közölte, hogy az idei budapesti útfelújítási program máris elindult, eddig 39 útszakasz rekonstrukciójáról kötöttek szerződést.
Tavaly több mint nyolcvan, az idén pedig 150 kilométer utat hoznak helyre a fővárosban, összesen 16 milliárd forintból. A városháza ehhez állami támogatást is kap, egyrészt a költségvetésből, másrészt pályázati forrásokból. Budapest kap a gazdasági minisztériumtól az idei évre és 2007-re összesen plusz hárommilliárd forintot, ebből az országos főútvonalak fővárosi bevezető szakaszait - például az autópályák városon belüli részeit - teszik rendbe. Budapest ugyanis az egyetlen olyan város az országban, amely eddig saját pénzből javítgatta a területén lévő országos főutakat, míg vidéken erre az államkasszából költenek.
Kóka János elmondta, hogy a mintegy harmincezer kilométeres magyar úthálózat 15 százaléka van "veszélyesen rossz" állapotban, a hálózat hatvan százaléka pedig "mélyen alulmúlja" az EU átlagát. Budapest körülbelül négyezer kilométeres úthálózatának negyedéről egyébként a városháza gondoskodik, a többi a kerületek dolga.
Csakhogy a felújítás sem hoz mindig megnyugtató eredményt. Botrányosnak nevezte a tavalyi útfelújításokat a városházi Fidesz. Wintermantel Zsolt frakcióvezető-helyettes tegnap a nemrégiben átadott Diósárok útnál tátongó kráternél tartott tájékoztatóján "soha nem látott mértékű blamázsnak" nevezte, hogy a frissen felújíttatott utak is kátyúsak. Szerinte szakmai hibákat követtek el a rekonstrukciók során, a nagy felületű felújításoknál ugyanis megfelelően tömöríteni kellett volna az altalajt. Az ellenzéki politikus szerint a fővárosi útfelújítási program a pártpolitizálás áldozata lett. Emlékeztetett arra, hogy a városházán korábban azt ígérték: a most rendbe hozott utakhoz nem kell hozzányúlni a következő tíz évben.
Tavaly több mint nyolcvan kilométernyi utat újíttattunk fel, ezek közül egy-két helyen valóban történtek hibák - reagált érdeklődésünkre Csordás Mihály, a városháza közlekedési ügyosztályának vezetője. Szerinte a fideszes politikus által említett helyszínen a megsülylyedést a közművek cseréje okozta, a hibát a kivitelező garanciálisan kijavítja. Csordás azt ígérte, hogy az idei útfelújításoknál már jó előre konzultálnak a közműcégekkel, hogy elkerüljék a hasonló helyzeteket.
A felújítások alig tizede valódi rekonstrukció
Az idén körülbelül 150 kilométernyi utat hozat rendbe a főváros, a kerületi rekonstrukciókkal együtt ez már meghaladja a kétszáz kilométert. A javítások zöme tulajdonképpen azt jelenti, hogy újraszőnyegezik egy vagy két rétegben az útpályát. Ez a fajta felújítás - amely az ellenzék szerint tartósnak aligha nevezhető, és szerintük nem más, mint "az utak feketére festése" - minden kerületet érint, összesen majdnem félmillió négyzetméternyi útfelületre terjed majd ki.
Jóval rövidebb azoknak az utaknak a listája, amelyeknek a pályaszerkezetét is kicserélik. A választás esztendejében 16 útszakaszon várható a szó eredeti értelmében vett teljes felújítás. A Fővárosi Közgyűlés korábbi előzetes döntése alapján ezek közé tartozik a Fóti út egy szakasza, a mátyásföldi Timur utca, a békásmegyeri Kőbánya utca, valamint az Izabella utca is. Teljes átépítés vár Újpesten az István útra, a belvárosban a Türr István utcára, ezenkívül rendbe hozzák a járdát a Deák téren és a Ferenciek terén. Kispesten a Derkovics Gyula utca, a Kossuth Lajos utca érintett a programban, Budafokon pedig három fontosabb útszakasz. A teljes pályarekonstrukció alig több mint hatvanezer négyzetméterre terjed ki, vagyis a teljes útfelújításoknak csak alig tizedét jelentik.