Darabokra szedett számítógép árulkodik sok családban arról, hogy a szülők másképp nem tudtak véget vetni a gyereken elhatalmasodó játékmániának. A szülők eleinte korlátozni próbálják a géphasználatot, de ez többnyire nem vezet eredményre, nincsenek otthon eleget, hogy ellenőrizni tudják - mondták az [origo] által megkérdezett tanárok és iskolaigazgatók. "Rá szoktam kérdezni, hogy miért nincs kész a gyerek leckéje, és sokszor az a válasz, hogy a délutánt és az estét is a számítógép előtt töltötte, mert nem tudott elszakadni egy játéktól" - mondta Kardos Anna, a Bolyai János Szakközépiskola nevelési igazgatóhelyettese.
A tanárok szerint leginkább a 12-16 éves korosztályt szögezik a gépek elé a játékok, közülük is elsősorban a fiúkat. Az [origo] által megkérdezett középiskolákban még nem hallottak róla, hogy valamelyik gyereket kezelni kellett volna játékfüggőség miatt, de mindenhol komoly problémának tartják a játékmániát.
Tanulásproblémákkal, viselkedési zavarokkal kerülnek szakemberekhez azok a gyerekek, akikről rövid kérdezősködés után kiderül, hogy a szabadidejük nagy részét valamilyen elektronikus játékkal töltik - mondta Kardos Ilona gyermekpszichiáter. Szerinte a számítógépes játékok többségével az a legnagyobb baj, hogy nem adják meg a társas helyzetek izgalmát, ami viszont szükséges a gyerek személyiségének fejlődéséhez. "Rafinált formája ez a kábítószernek, a gyerekek könnyen a játékok rabjai lesznek" - mondta a Vadaskert Kórház főorvosa.
Nem mindegy, hogy a gyerekek milyen számítógépes játékot választanak. Az itthon is népszerű online játékok ugyanis gyakran olyan közösséget hoznak létre, amelynek tagjai személyes barátságokat kötnek - mondták aktív online játékosok. Ezek a játékok azonban költségesek, mert nem elég egyszer megvenni őket, hanem havidíjat is - körülbelül három- négyezer forintot - fizetni kell értük, ezért feltételezhető, hogy az iskolás gyerekek többsége nem ilyen játékokkal múlatja a szabadidejét - mondta Fuchs Péter játékkutató. Az iskolások körében inkább az egyszerűbb, olcsóbb és kevesebb gondolkodást igénylő, gyakran kizárólag az ellenség lelövöldözéséről szóló játékok terjedtek el.
Egyedül az ellustulást írják a napi 4-5 óra játékkal töltött idő számlájára az online játékosok. Többségük munka után játszik - kivéve például sok orvost, akik legtöbbet az ügyelet üres óráiban ülnek a gép előtt -, szerintük mások ugyanennyit ülnek a televízió előtt, ők viszont szinte sosem néznek tv-t. Azt ugyanakkor elismerték, hogy a játékban sokkal könnyebb sikereket elérni, mint a való életben, ezért fennáll annak a veszélye, hogy valaki azért nem tud szabadulni a gép elől, mert csak így érik sikerélmények. Az iskolások általában délután 2 körül kezdenek játszani, ilyenkor érezhetően növekszik a résztvevők száma. "Sokszor este 10-kor küldjük nekik a figyelmeztetéseket, hogy menjenek aludni" - mondták az [origo]-nak nyilatkozó online játékos közösség tagjai.