Márciusban indul útjára az Etele térről az a két, egyenként hat méter átmérőjű fúrópajzs, amelyek két év, kilenc hónap és három hét alatt kivájják a négyes metró alagútját a Kelenföldi pályaudvar és a Baross tér között. A beruházásért 207 millió eurót, azaz 53 milliárd forintnak megfelelő összeget kér a kivitelező Bamco konzorcium, amelynek a képviselője kedden jelképes gesztusként átadta a fúrófejet Demszky Gábor főpolgármesternek, miután átvette a megbízólevelet.
A négyes metró összesen nettó 236 milliárd forintba kerül, a teljes költségek 80 százalékát fizeti az állam, a többit a főváros és az Európai Beruházási Bank állja.
A Bamco-féle fúrópajzs naponta 30 méternyi alagutat tud kiásni, így készülhet el 2009. december 31-ére az első, 7,3 kilométeres, 10 megállónyi szakasz. A négyes metró vonalán egyterű, vezető nélküli szerelvények fognak automatikus irányítással közlekedni, akár másfél perces sűrűséggel. Az állomások tágasabbak lesznek, ezért a megszokottnál kisebb lesz a huzat, a menetszél is. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója elmondta, hogy egyes állomások föntről természetes megvilágítást kapnak majd, és mindenhol működni fog lift is a mozgáskorlátozottak számára.
"A budapestiek 80 százaléka metrópárti" - összegezte a sajtótájékoztatón Demszky Gábor annak a felmérésnek az eredményeit, melyet a Marketing Centrum munkatársai készítettek tavaly november és december között, 1000 budapesti és 500 Pest megyei lakos megkérdezésével. A kutatásból az is kiderül, hogy a Dél-Budán élők közül tartják a legtöbben - a megkérdezettek 94 százaléka - elengedhetetlenül fontosnak a négyes metró megépülését.
Az emberek nagy része gyorsabb közlekedést vár a metrótól, és sokan gondolják úgy, hogy a beruházás eredményeképp versenyképesebb lesz a főváros, és felértékelődnek az ingatlanok. A felmérés szerint a lakosság modernizációt, élhetőbb Budapestet, új munkahelyeket és fejlődést vár a metróépítéstől, de abban nemigen bíznak az emberek, hogy az új metrót kihasználva kevesebben ülnének autóba. Az agglomerációban élők viszont arra számítanak, hogy a metró a környékbéli települések fejlődését is felgyorsítja.
A fővárosiak 82 százaléka, az agglomerációban élők 76 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valamilyen rendszerességgel közlekedni fog a négyes metróval. A dél-budaiak több mint egynegyede tervezi, hogy naponta utazik majd az új eszközzel, minden negyedik budapesti pedig hetente legalább egyszer felszáll majd a metróra.
Az emberek azonban nem csak pozitív fejleményekre számítanak, sok a négyes metró körüli aggodalom is. A legtöbben az építés miatti forgalmi dugóktól tartanak, a megkérdezettek 48 százaléka nagyon fél ettől, míg az, hogy nem lesz megfelelő a kivitelezés, csak az emberek 13 százalékát aggasztja. Vajda Pál főpolgármester-helyettes a sajtótájékoztatón elmondta, hogy megpróbálták a lehető legoptimálisabb technikai megoldást választani közlekedési szempontból. Az úgynevezett résfalas technológiának köszönhetően az érintett útvonalakat nem kell teljesen lezárni a forgalom elől, a munkálatok szinte a kezdetektől csak a felszín alatt folynak majd. "A legrázósabb a Fővám téri megálló építése lesz" - fogalmazott Vajda, arra utalva, hogy le fogják zárni a Szabadság hidat.
Egyelőre úgy tűnik, sikerül majd tartani a tervezett időrendet, egyedül a Kelenföldi pályaudvarnál kell csúszásra számítani. Ott ugyanis közös MÁV-BKV állomást szeretnének létrehozni, a tender kiírása pedig elhúzódott. A második, Bosnyák térig tartó szakasz befejezését 2010 szilveszterére tervezik.
A felmérés szerint a lakosok nem bánnák, ha szigorú és kijátszhatatlan beléptető rendszer akadályozná meg a bliccelést a négyes metróban, és minden második lakos szeretné, hogy művészeti kiállításokat rendezzenek, vagy zene, rádió szóljon a föld alatt.
Janecskó Kata