A Fidesz új plakátjai, a "Jó választás, jobb élet" szintén új szlogenjével pár napja jelentek meg az utcákon. Az új hirdetéseken ugyanazok az arcok szerepelnek, mint az eddigi plakátokon, a középkorú munkanélküli, az idős néni és a családanya, azonban ezúttal ragyogó fehér háttér előtt, általában szélesen mosolygó arccal és bizakodó tekintettel. Az üzenetek is ellentétükbe csaptak át: a Fidesz azt ígéri, hogy "ismét megállítja a gyógyszerárak emelkedését", "támogatja a családokat" és "megint új munkahelyeket teremt".
"Szakmai szemmel a kérdés most csak az, hogy a választás első fordulójáig hátralévő pár hét elég lesz-e ahhoz, hogy ez az éles váltás, az ígért és mostantól sugallt pozitív megközelítés beérjen" - mondta az [origo]-nak Horváth Attila, az Akció-Nxs Reklámügynökség kreatív igazgatója. "Bátornak, de rizikósnak tartom szakmailag a Fidesz kreatív kampányát - mondta a kreatív igazgató, aki emlékeztetett arra, hogy a Fidesz kampányának első szakaszában a "Rosszabbul élünk, mint négy éve" plakátok eleve komorak és pesszimisták voltak, majd ezek fordultak át egy még annál is sötétebb világba, a szinte teljesen fekete, üzeneteiben is tovább dramatizált 'Na, ezt jól megcsinálták' szlogennel futó hirdetésekbe. Ehhez képest jelentek meg most a fehér háttér előtt mosolygó, boldogságot sugárzó szereplők, akik már a jövőbe néznek. "Ez egy nagyon tiszta ívű stratégia" - magyarázta a kreatív igazgató.
Nem illik a kampányba
Az [origo] által megkérdezett reklámszakember szerint a szocialisták kampányába nemigen illik bele a legutóbbi, közvetlenül Orbán Viktort támadó reklám, amely arról szól, hogy hiába keresik a Fidesz elnökét a parlamentben. Horváth Attila emlékeztetett arra, hogy az MSZP egy erős ténykampánnyal kezdett, a "megcsináltuk" mellé eredmények, adatok kerültek, ráadásul a szocialista párt lefoglalta az "IGEN"-t, mint főszót - amit nyilván a voksoknál is látni szeretne.
"Ez váltott át utána a következő, egyrészt személyesebb, másrészt már a nem a múlttal foglalkozó, hanem a jövőbe mutató kommunikációs szakaszba" - tette hozzá. Itt Gyurcsány Ferenc van abszolút előtérben, a plakátokon is vagy csak ő szerepel, vagy vele együtt láthatók a különféle reklámarcok, tehát már úgynevezett imázskampány folyik.
Horváth Attila szerint a két miniszterelnök-jelölt megjelenítése azért is különbözik, mert Orbán Viktor a reklám szemszögéből "nagyon erős brand", azaz márkajel. "Ki sem kell tenni, és mégis ott van" a Fidesz minden megjelenése mögött - fogalmazott a reklámszakember, míg ez szerinte a Gyurcsány-MSZP viszonylatában nem mondható el, épp mint négy éve, Medgyessy Péternél, ezért is köszön vissza a portréja mindenhonnan. A kreatív igazgató véleménye szerint a plakátokat és más hirdetéseket tekintve is "az utolsó szakaszt éljük", pár hét van hátra, így nem számít új stratégiai váltásra. (Nyakó István, az MSZP szóvivője nem árulta el, készülnek-e valamilyen új kommunikációs elemmel, a Fidesz részéről pedig egyelőre nem reagáltak megkeresésünkre.)
Gergely Zsófia