A mobiltelefont, autót és jégkrémet reklámozó megahirdetések után sorra jelentek meg a pártok hasonló méretű reklámjai nagyobb épületek homlokzatain. Így például az Astoriánál Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, ugyanott az SZDSZ Kovács Pistije, a Keletinél pedig a Fidesz reklámarca.
A Fővárosi Közgyűlés illetékes bizottsága egy kivételével kiadta a fennmaradási engedélyt, ugyanakkor bírságot is szabott ki a késve eljáró reklámügynökségre. Noha a főváros elutasította annak a fideszes választási hirdetést tartalmazó védőhálós reklámnak a fennmaradását, amelyet a Baross tér 19. számú házra raktak ki a hónap elején, a hirdetés még mindig beborítja az épületet.
Mint az [origo] megtudta, az elutasító határozatnak egy hónappal a választások előtt már nincs túl nagy jelentősége. A hirdető fellebbezhet, és mire a Fővárosi Közgyűlés városképvédelmi bizottsága meghozza a jogerős határozatát, jószerével véget ér a kampány.
A pártok egy tavaly májusban hozott fővárosi módósító rendeletet lovagolnak meg, amely lehetővé tette a fővárosi tulajdonú közterületeken elhelyezett építési állványzatokon a reklámmal ellátott védőhálók felszerelését.
A reklámháló nyugaton már régóta bevált módszer, ha a forgalmas csomópontokon lévő társasházak tatarozásáról van szó. A befolyó bevételből a társasház elő tudja teremteni a milliós nagyságrendű beruházás önrészét. Egyúttal az önkormányzat is jelentős közterület-használati díjat nyer.
Endrédy István, a városképvédelmi bizottság elnöke (Fidesz-MKDSZ) az [origo]-nak elmondta, hogy a testület nem mérlegelheti, mi a reklám tartalma. Általában nem is tudják, mert a kérelmező a párt által megbízott reklámügynökség. A Budapesti Városrendezési és Építési Keretszabályzat (BVKSZ) vonatkozó pontjai a lakóépületeken elhelyezhető reklámok méretét a homlokzat felületének 60 százalékában, illetve 400 négyzetméterben maximálják.
A XIV. kerület ezt a rendeletet vette figylembe akkor is, amikor a minap elrendelte az M3-as bevezető szakaszán lévő, 1700 négyzetméteres Gyurcsány-portré eltávolítását. A közterület-használati engedélyt a főváros egyébként három hónapra adja, ami indokolt esetben egyszer meghosszabbítható.
Bár a rendelet kifejezetten a házfelújításhoz nyújtana segítséget, a pártok (és más hirdetők) több esetben áltatarozások mögé bújva jutnak megafelülethez - ekkora méretű reklámok esetén az egyetlen legális hirdetési technikát kihasználva. Mint ahogy tapasztaltuk, jelenleg nem folyik se a Károly körúti paloták, se a Baross téri ház homlokzatán felújítási munka.
Endrédy úgy vélte, szigorítani kellene a feltéteken, mert a kérelmezőknek, a rendelet szerint jelenleg nem kell csatolniuk érvényes építési engedélyt a kérelemhez. Viszont, ha a testület rábólint, elvben tíz évig ugyanerre nem kaphatnak megint engedélyt. Persze, ilyenkor is van kibúvó: ha az építési vállalkozóknak garanciális munkát kell végrehajtaniuk.
Marsi Péter Pál, a testület MIÉP-Jobbik-os tagja a fővárosi képviselőkkel összhangban szavazott a Baross tér 19. homlokzatán lévő Fidesz-hirdetés fennmaradása ellen. A képviselő az [origo]-nak elmondta, hogy az épületet néhány éve újították fel, semmi nem indokolta a tatarozását, így még állványzatot sem állítottak fel. Emellett az előterjesztés formai okokból sem felelt meg a kívánalmaknak.
2005-ben a városképvédelmi bizottság 20 megareklámra vonatkozó közterület-használati kérelemről tárgyalt, idén pedig már 12 engedélyt adott ki - mondta Endrédy, aki szerint ezen is látszik, hogy zajlik a választási kampány.
Bogár Zsolt