"Felháborító, nem is tudom, hogy mit lehetne tenni ellene" - mondta az egyik nagykörúti műszaki üzlet vezetője arra, hogy megszüntetik boltjuk előtt a parkolósávot, amely időlegesen buszsávként funkcionál majd a 4-es és a 6-os villamos vonalán.
Boltosok: kézikocsin tologatjuk az árut
A nagykörúti villamosvonalat április 18. és június 9. között újítják fel, ezalatt buszokkal szállítják az utasokat. Május 18-ig a Moszkva tér és Blaha Lujza tér között, majd pedig a Blaha és a dél-budai megállók között korszerűsítik a pályát. Ennek része a vezetékek kicserélése, öt megállóban a járdaszigetek szélesítése, valamint a járdák felemelése. Az alacsony padlós Combino villamosokhoz a peronokat meg kell emelni, hogy a kijelölt helyeken babakocsival vagy tolókocsival is egyszerűen be lehessen gurulni a villamosba.
Az üzletvezető szerint nem csak kényelmetlenséget, hanem komoly anyagi kárt is okozhat számukra az átalakítás. "Tragikus számunkra a parkolósáv időleges eltűnése. Fogalmunk sincs, hogy az árut miként tudjuk majd kipakolni, de nem csak ez a baj, hanem az, hogy hónapokig a vevő sem tud majd megállni a bolt közelében. Márpedig egy 35 kilós tévét elcipelni innen nem olyan kis feladat. Biztos, hogy hatalmas kiesést jelent az üzlet számára" - panaszkodott az [origo]-nak az üzletvezető.
Az egyik nagykörúti könyváruház munkatársa azt mondta, hogy az áruszállítás jelenleg is nagy probléma számukra, ők olyan megoldást találtak ki ennek megoldására, hogy egy közeli parkolóházban bérelnek helyet, és a saját teherautójukkal oda állnak be, majd onnan kézikocsival tolják az üzletbe az új könyveket. "A külsős szállítóink eddig is panaszkodtak, hogy nem tudnak megállni, ha eltűnik a parkolósáv, ez még nehezebbé teszi számukra az üzlet megközelítését" - mondták a könyváruházban.
BKV: százezer utas elsőbbséget élvez
"Alkalmilag ezt el kell viselni" - mondta megkeresésünkre Bősze János, a BKV Közlekedési Főosztályának vezetője, majd hozzátette: "semmiféle konfliktust nem okoz a parkolósáv időleges eltűnése". A főosztályvezető állítja, hogy mind az utasok, mind a nagykörúti üzletek vannak annyira rugalmasak, hogy alkalmazkodjanak az új villamosok miatt kötelező átalakításokhoz. Bősze János példaként az 1994 és 1996 közötti "faltól falig" tartó villamospálya-felújításra és közúti aszfaltcserére utal, ami akkor - elmondása szerint - minden gond nélkül lezajlott.
A főosztályvezető elmondta, hogy 45 csuklós busszal szállítják majd a világ legforgalmasabb villamosvonalán az utasokat. Kérdésünkre, hogy egy átlagos munkanapon mennyien utaznak a 4-es, 6-os járatokon, elmondta: százezer embernél több utast szállít ez a vonal. "Ez egy ekkora tétel. Százezer embernek elsőbbséget kell élveznie" - mondta Bősze János.
Az utasok rugalmasságára vonatkozóan a BKV forgalomfigyelési statisztikáit idézi a főosztályvezető. E szerint várhatóan az átlagos utaslétszám és az átlagos autószám 30 százalékkal csökken majd a Nagykörúton, mivel sokan alternatív megoldást keresnek az átalakítás miatt. "Ahol látják, hogy nehézkesebbek a forgalmi körülmények, ott az emberek mindig találnak maguknak gyors előrejutási lehetőséget" - mondja Bősze. Az 54 méteres, rekordhosszúságú Combino villamosok egy részébe június közepétől már beülhetnek az utasok. A járművet a hétvégén mutatták be a fővárosiaknak a Moszkva téren.
Lencsés Csaba