Eltűnik a limuzinszocialista és a horrorkampány

Vágólapra másolva!
Luxusbaloldal, limunzinszocialisták, depresszió- vagy horrorkampány - többek között ezekkel az új szavakkal gazdagította a magyar nyelvet a 2006-os választások kampányidőszaka. Az [origo] által megkérdezett nyelvész szerint az újítások valószínűleg nem lesznek hosszú életűek, viszont kitalálóik elérhetik, hogy az emberek elhiggyék: már bevett fogalmakat, létező dolgokat jelölnek.
Vágólapra másolva!

A választási kampány és az azt megelőző hónapok során sorra születtek olyan nyelvészeti szempontból érdekesnek mondható kifejezések mint a luxusprofit, luxusbaloldal, depressziókampány, konzervjövő vagy limuzinszocialisták. "Összetett szavakat akkor szoktak használni, ha a mögöttük álló fogalom már intézményesült, megszokott. Társadalmilag már elfogadott dolgokat szoktak így jelölni" - mondta az [origo]-nak Kálmán László nyelvész. Ilyen, hagyományos összetett szó például a viszonylag új keletű látványpékség.

A nyelvész szerint erre az összefüggésre játszanak rá a politikusok akkor, amikor üzeneteiket saját gyártású szóösszetételeik hajtogatásával sulykolják. "Ha egy politikus egy ilyen összetett szót talál ki, akkor abban reménykedik, hogy az emberek számára úgy fog tűnni, mintha már ismernék az adott dolgot. Úgy csinálnak, mintha már bevett fogalom lenne, csak most adtak neki egy nevet" - fogalmazott Kálmán László. A trükk nem a politikusok leleménye, a reklámszakmában már régóta használják.

A kampány újításai közül a luxusbaloldal kifejezés terjedése a leglátványosabb. Ha a Fidesz honlapján található keresőbe beírjuk ezt a szót, 253 találatot kapunk. Itt a legkorábbi hír, amelyben előfordul, 2005. október 7-én került ki, eszerint Gógl Árpád fideszes képviselő luxusbaloldalnak nevezte a kormányt. A szó diadalmenete körülbelül ekkor vehette kezdetét, előfordulási gyakorisága novemberben tetőzött, amikor tíz nap alatt 23 különböző hírben bukkant fel. Valaki lefoglalta már a www.luxusbaloldal.hu domain-nevet is, igaz, az oldal egyelőre még nem készült el. 2006-ra már kissé meg is kopott a kifejezés, az első választási fordulót követő tíz napban már csak nyolc hírben került elő a luxusbaloldal a Fidesz-honlapon.

Fotó: Fábián Évi
Gyurcsány Ferenc autó nélkül

Az új összetett szavak lassú feledésbe merülését jósolja Kálmán László is, de az [origo]-nak megemlítette, hogy akadt néhány olyan rendszerváltás utáni hasonló kifejezés, amely a politikai közbeszédből beszivárgott a hétköznapi nyelvbe, ilyen volt például a karvalytőke.

Néhány új szó eredete könnyen felderíthető. A limunzinszocialista gúnynevet például Gyurcsány Ferenc egyik kampányfilmjének köszönheti a baloldal, a reklámban ugyanis egy kormányzati luxusautó hátsó üléséről nyilatkozik a miniszterelnök-jelölt.

Úgy látszik, a politikusok a kampánycsendig hátrelévő pár napban sem hagynak föl a nyelvújítással. "A Fidesz horrorkampányt folytat" - vezetett be egy új kifejezést szerdán Gál J. Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorában. Ezzel a húzással egyenlített valamicskét a két párt szóalkotás-mérlegén, de a jobboldal még mindig vezet a nyelvi trükkök bevetésének gyakoriságában.

Janecskó Kata

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!