"Egy multinacionális cég nem tehet Magyarországon azt, amit akar, nem dobálózhat emberi sorsokkal" - mondta az [origo]-nak a Vodafone egyik volt dolgozója, aki három exkollégájával együtt beperelte a céget személyiségi jogai megsértése miatt. A dolgozók azt állítják, hogy a cég tudtukon és beleegyezésükön kívül a nap 24 órájában, hétvégeken is nyomon követte őket előfizetéses, de részben ingyenes használatú készülékeik segítségével.
A dolgozók a pénteki tárgyaláson a cég rendszeréből kinyomtatott adatlistával bizonyították, hogy éjjel-nappal negyedórás időközönként rögzítették: a név szerint feltüntetett alkalmazottak éppen hol tartózkodnak Magyarországon belül, szélességi és hosszúsági koordináták szerint, és ezeket az adatokat rögzítették, tárolták és elmentették. A pert a cég egyik vezető beosztású alkalmazottja, a viszonteladási osztály vezetője indította három beosztottjával együtt azután, hogy 2005 októberében kiderült: a flottakövetés aktiválva van a telefonjukon.
A Vodafone Zrt. elismeri, hogy nyomon követték az alkalmazottakat, ám azt tagadja, hogy ők erről ne tudtak volna. A cég hivatalos álláspontja szerint csupán terheléses tesztet végeztek el a Mobil Flotta Helymeghatározás rendszerének fejlesztése során, még annak bevezetése előtt. Ennek célja a cég szerint az volt, hogy ellenőrizzék: a rendszer képes-e nagyobb számú gépjármű hozzávetőleges helyzetének egyidejű meghatározására, és nem a munkatársak megfigyelésére irányult.
A Vodafone szerint tudtak a megfigyelésről
"A Vodafone Magyarország Zrt. bizonyítottnak látja, hogy az érintett munkatársak a tesztelés tényéről kellő tájékoztatást kaptak, mind a szolgáltatás mibenléte, mind a tesztelés folyamata köztudomású volt" - olvasható a mobilszolgáltató állásfoglalásában. A dolgozók ügyvédjének, Ratkócai Richárdnak a tájékoztatása szerint a cég azt állította: a viszonteladási osztály vezetőjével közölte a kereskedelmi igazgató a szolgáltatás elindítását, és az ő feladata lett volna, hogy közölje ezt az alkalmazottaival. Az említett dolgozó viszont kitart amellett, hogy őt nem értesítették semmiről. A tárgyaláson elhangzottak szerint tény az, hogy a többi dolgozót a kereskedelmi vezető az aktiválásról nem tájékoztatta.
Ratkócai Richárd szerint az is a felperesek igazát támasztja alá, hogy a cég azóta - vagyis több hónapja - sem tett semmilyen intézkedést a vezető beosztású munkatárs állítólagos mulasztása miatt, ugyanis ha ő tényleg nem hajtotta volna végre a munkáltatói utasítást, logikus lépés lett volna a Vodafone részéről, ha legalább azt számon kérik rajta. Az ügyvéd szerint ez arra engedhet következtetni, hogy valójában nem is volt ilyen utasítás.
Az ügyvéd szerint az is a perelő dolgozók állításait bizonyítja, hogy senki nem tiltakozott a nyomon követés ellen, holott életszerű lett volna, hogy ha tudnak erről, az érintett több tucat dolgozó közül legalább egyvalaki ellenkezzék. A dolgozók az [origo]-nak elmondták: a per előtti levelezések során a cég vezérigazgatója is kategorikusan tagadta a flottakövetés aktiválását. A cég által tanúként meghallgatni kért dolgozó, aki a kereskedelmi igazgató asszisztense, vallomásában azt is elmondta, hogy a kereskedelmi igazgató tájékoztatása szerint ez a "tesztidőszak" egy hónapig tartott volna. A dolgozók által becsatolt adatlistából ugyanakkor egyértelműen látható, a nyomon követés még 2005 októberében is aktiválva volt. Az asszisztens az alperesi ügyvéd utólagos kérdésére a tesztidőszakkal kapcsolatban később már úgy nyilatkozott, hogy annak tartalmára igazából már nem is emlékszik.
A cég bővebb tájékoztatást nem ad, mivel folyamatban lévő bírósági ügyről van szó. A Vodafone Zrt. álláspontja szerint nem követett el jogsértést, de ennek bizonyítását kizárólag a bíróságon akarja megtenni. "A Vodafone Magyarország a vele perben álló jelenlegi és volt alkalmazottaival szemben méltatlannak érezné, ha a jogvitát a magyar törvények által kijelölt bírósági tárgyalótermen kívül folytatná le" - áll a közleményben.
A pereskedő alkalmazottak arra számítottak, hogy pénteken megszületik az ügyben az elsőfokú ítélet, ám nem így történt. A per befejeződése többek között amiatt csúszik, hogy a kereskedelmi igazgató nem jött el a tárgyalásra, holott korábban a Vodafone kérte tanúként való meghallgatását. A következő tárgyalási nap június 12-én lesz, ekkor várható az elsőfokú ítélet kihirdetése.
A pert elindító felsővezető és egyik beosztottja még mindig a Vodafone-nál dolgoznak. Az ő telefonjaikat már a per megindítása után mindenféle indoklás nélkül kikapcsolták, letiltották az előfizetésüket, így még ha akarnának, sem tudnának kommunikálni az ügyfeleikkel - mesélték az [origo]-nak.
Nem pénzt akarnak, hanem bocsánatkérést
A nyomon követett dolgozók azt kérték, hogy a bíróság állapítsa meg a jogsértést, a Vodafone-t tiltsa el a további jogsértéstől és kötelezze elégtétel adására egy nyilatkozat közzétételével, amelyben a Vodafone elismeri a történteket, sajnálkozását fejezi ki, egyben kijelenti, hogy a jövőben tartózkodik az ismételt jogsértéstől. A dolgozók azt is kérik, hogy a nyilatkozatot a Vodafone belső honlapján nyitólapként 30 napon át magyar és angol nyelven tegye közzé, a vezérigazgató aláírásával ellátva.
A dolgozók szerint ez precedensértékű per, hiszen ilyesmi bárkivel, akár a hétköznapi ügyfelekkel is megeshet, mivel a használó a nyomonkövetési funkció aktiválását nem veszi észre. Görögországban már kirobbant egy hasonló tárgyú botrány, amikor politikusok vodafone-os mobiltelefonjait hallgatták le.
Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos a konkrét esetről nem nyilatkozott az [origo]-nak, mivel az ügy jelenleg is bírósági szakaszban van, de a megfigyelés jelenségéről általánosságban elmondta: az csak és kizárólag a dolgozó előzetes hozzájárulásával, csak munkaidőben történhet, és biztosítani kell, hogy a megfigyelés azonnak véget érjen, mihelyt a dolgozó meggondolja magát és visszavonja a beleegyezését. Az ombudsman közölte: ha ez nem így történik, az a személyes adatok védelméhez fűződő jogot sérti, ennek pedig polgári, de akár büntetőjogi vonzata is lehet, ha visszaélés történik a személyes adatokkal.
Janecskó Kata