Egy perc sem telt el, máris lefékezett egy autó az [origo] integető riporterei mellett, akik Budaörsnél, az M1-es és az M7-es közös kivezető szakaszánál tesztelték csütörtök délelőtt a Balaton felé tartó stopposok esélyeit. A közeli benzinkút mellett dinnyét áruló asszony elmesélte, hogy sokan próbálkoznak errefelé stoppolással, általában kora délután bukkannak fel, és legtöbbször fiatalok.
A stoppolás megkezdésétől számított 40 percen belül hétszer lett volna lehetőségünk ingyen lejutni a Balatonra, egy alkalommal egy fiatal lány, a többi esetben férfi autótulajdonosok vittek volna el bennünket. A legtöbb továbbhajtó autós barátságosan, néha bocsánatkérően mosolygott, de akadt olyan sofőr is, aki nyelvével obszcén jeleket mutogatott az [origo] munkatársainak. Tapasztalataink szerint a dohányzás rontja az esélyeket: bár átlagosan alig több mint öt percenként megállt mellettünk egy-egy autó, a cigarettázással töltött tíz perc alatt egyetlen segítőkész sofőr sem akadt.
"Gyakran veszek fel stopposokat, és még sohasem volt semmilyen kellemetlen tapasztalatom velük" - állította az a középkorú sofőr, akinek kisbuszába - amely a megengedett sebességnél jóval gyorsabban száguldott - végül felkapaszkodott az [origo] újságírója. "Jó emberekkel szoktam találkozni" - mondta egy 35 év körüli hátizsákos férfi is, aki szintén Budaörsnél próbált autót fogni, hogy eljusson Balatonra. Beszámolt róla, hogy évek óta rendszeresen ezt a fajtáját választja az utazásnak, ha hosszabb útra indul, mivel jóval gyorsabb, mint a vonat.
Nem csak utazók stoppolnak
"Segítek, ha tudok" - magyarázta a stopposok felvételének okát egy őszes hajú férfi, aki alig két perces integetés után az M1-esnél vette fel az [origo] riporterét, hogy visszavigye Budapestre. A sofőr elmesélte, hogy nem csak utazók állnak segítőkész sofőrökre várva az út mentén. "A múltkor az Alföldön autóztunk a családommal, amikor egy kis falu határában megláttunk egy apát a négy év körüli kisfiával. A gyerek beteg volt, és ki tudja, mikor jár arra busz. Természetes, hogy elvittük őket a legközelebbi kórházba" - elevenítette fel a történteket az autós.
Sokan veszélyektől tartva nem próbálnak így utazni, de Szomor Sándor rendőr alezredes, az ORFK bűnügyi főosztályának munkatársa szerint a stoppolással kapcsolatos bűncselekmények ritkák. "Szinte két kézen meg lehet számlálni, hogy évente hány ilyen eset történik" - mondta a bűnügyi szakember. Igaz, hozzátette, ennek részben az lehet az oka, hogy az emberek bizalmatlanabbak lettek, és nem állnak meg, így a bűncselekmények lehetősége is csökkent.
Ha a stopposok mégis bajba kerülnek, akkor a nemi erkölcsöt sértő bűncselekmények a leggyakoribbak, de előfordul kényszerítés vagy személyi szabadság megsértése is, például ha az autós nem engedi kiszállni utasát - tudtuk meg Szomor Sándortól.
A stoppost felvevő gépkocsivezetők ellen általában vagyon elleni bűncselekményeket követnek el, ami akár magának az autónak az eltulajdonítása is lehet, de többnyire a sofőr kisebb értékeinek elviteléről van szó. "Ez trükkös módszerrel is történhet, egy esetben például többen szálltak be az autóba, a társaság nőtagja ült előre, szexuális szolgáltatást ajánlott fel a sofőrnek, s míg ők kiszálltak, a többiek kipakolták még a csomagtartót is, és végül a nővel együtt elszaladtak" - mondta Szomor.
"Az ördög nem alszik"
"Bár az ilyen esetek nagyon ritkák, aki egyedül van, annak nem tanácsolnám, hogy felvegyen bárkit, főleg, ha többen vannak" - javasolja az elzredes, aki szerint a stoppoló nőknek pedig arra érdemes figyelniük, hogy legyen velük férfi, még akkor is, ha így kisebb az esélyük arra, hogy fölvegyék őket. "Az ördög nem alszik" - jegyezte meg Szomor.
A rendőri tanácsok mellett vannak olyan szabályok is, amelyeket kötelező a stopposoknak betartani. "A KRESZ nem említ ilyen kifejezést, de más híján úgy kell tekinteni a stopposra, mint gyalogosra, s ezek a szabályok is vonatkoznak rájuk" - tudtuk meg Jámbor Istvántól, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának munkatársától. Jámbor elmondta: fontos, hogy a stopposok olyan helyre álljanak ki, ahol a járművezetők kellő távolságból észlelhetik őket, és az autó megállása nem teremt veszélyhelyzetet. "Bár a vezető felelőssége, hogy hol áll meg, indirekt módon ne hozzunk ilyen helyzetbe másokat" - tette hozzá.
A stoppos kötelessége ügyelni arra is, hogy korlátozott látási viszonyok esetén, éjszaka vagy ködben jól látható legyen, ne sötét helyen álljon, és ajánlott a fényvisszaverő eszközök használata is. Ezek hiányában megnő a balesetveszély, idén is történt már ilyen tragédia: április 14-én kisteherautó gázolt el egy lerobbant autója miatt segítséget kérő stoppost Solt közelében, az 52-es úton.
Az autópálya melletti stoppolás minden esetben szabálytalan, mivel ott tilos megállni, gyalogos pedig még a leállósávon sem tartózkodhat. Lakott területen belül általánosságban véve nem tiltott stoppolni, csak akkor, ha ezzel megszegnénk valamelyik közlekedési tábla - például megállni tilos jelzés - előírását.
Ha szabálytalan helyen stoppolót lát, a rendőrnek három lehetősége van: figyelmeztetheti, helyszíni bírságot szabhat ki rá, vagy feljelentheti. Jámbor szerint gyalogosok esetében viszonylag alacsonyabb, 500 és 3000 forint közötti összeget szoktak helyszíni bírságként kiszabni, de a felső határ elvben 10 000 forint, ha pedig szabálysértés miatti feljelentésre kerül a sor, akár 30 000 forint is kellhet fizetni.
Janecskó Kata