Kedden visszahívták ellenőrzésre valamennyi Combino-villamost. A Siemens a szerelvényeket csak akkor engedi újból forgalomba, ha üzembiztosak, a BKV addig Ganz-villamosokat állít forgalomba. A BKV sajtóirodájának tájékoztatása szerint remélhetőleg már szerdán újra járnak a Combino-villamosok.
Korábban Demszky Gábor főpolgármester közleményben tudatta, hogy arra kérte a BKV-t, vonják ki a Combino-villamosokat a forgalomból, amíg a gyártó cég ki nem vizsgálja, hogy mi az oka a sorozatos meghibásodásoknak. Emellett nyílt levélben fordult a főpolgármester a járműveket gyártó Siemens Zrt. vezetőjéhez, amelyben úgy fogalmazott: "nyomatékosan kérem, hogy tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az üzembiztonság növekedjen és a még hátralévő munkák mielőbb befejeződjenek. Emellett elvárom, hogy a Combino-villamosok napi utasforgalmában semmilyen zavar ne forduljon elő."
Demszky emellett arra is felszólította a Siemens vezetőjét, hogy a rendszer hibáit a nyilvánosság előtt is vállalják. "Kérem, hogy tájékoztassák Budapest lakosságát, mikortól számíthatunk az Önök által kiépített, szállított és üzemeltetett rendszerek elvárható működésérére." - olvasható Demszky Gábor Beke-Martos Gábornak, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatójának írt levelében.
A Siemens hétfőn közleményben reagált Demszky levelére, miután bejelentették az összes jármű átvizsgálását. A cég kommunikációs igazgatója szerint a Combino-villamosok tervezése során az utasok biztonsága érdekében számos műszaki megoldást alakítottak ki, amelyek azt szolgálják, hogy az esetleg bekövetkező hibák "ne eredményezhessen az utasok biztonságára nézve veszélyes helyzetet". Farkas Szilvia szerint ez a magyarázata annak, hogy a legkisebb meghibásodás érzékelése esetén is lezár a vezérlőrendszer, és csak a hiba elhárítása után lendülhet ismét mozgásba a jármű.
Demszky döntésének előzménye, hogy hétvégén négy alkalommal is leállt egy-egy Combino, de ezt megelőzően is sorozatosan hibásodtak meg az új villamosok. A Margit hídon július közepén kidőlt néhány, a felsővezetékeket tartó oszlop, emiatt több mint egy hétig szünetelt a villamosforgalom a hídon. A főpolgármester múlt héten elismerte, hogy a beruházás során nagyon sok hiba történt. Még folyik a vizsgálat, hogy mi vezetett a sorozatos üzemzavarhoz.
A főváros 2000-ben döntött az új villamosok beszerzéséről, a szerződést 2004-ben aláírták, vagyis a BKV-nak két teljes éve volt arra, hogy megtegye az előkészületeket az új villamosok üzembe helyezésére. Két hónappal ezelőtt a BKV felújította a nagykörúti villamospálya teljes vonalát. Az elsősorban a Combino villamosok beállítása miatt szükségessé vált nagykörúti munkálatok összesen 3,5 milliárd forintba kerültek. Az új járművek 54 méter hosszúak, ezért meg kellett hosszabbítani és emelni a peronokat. A felújítás során rámpát építettek a gyalogátkelőknél, könnyebb használni a villamosokat a mozgáskorlátozottaknak és a vakoknak.