"Ti vagytok az új automaták?" - kérdezte nevetve egy utas a Nyugati pályaudvar új peronkapujánál álló, jegyellenőrzést végző diákoktól. A pályaudvaron mostantól csak az mehet az 1-9. vágányokon álló vonatok közelébe, akinek érvényes jegye van. 14 peronkapu áll az utasok rendelkezésére, amelyeknél a felszálló és az érkező utasok menetjegyeit, bérleteit is ellenőrzik.
A vasúttársaság munkatársainak munkáját diákok is segítik, akik azonban nincsenek túl jó véleménnyel az új rendszerről. "Igazából nem tudom, mi haszna van annak, hogy itt állok, hiszen ha valakinek nincs jegye, azon kívül, hogy szólók egy kalauznak, nem tehetek semmit" - panaszolta az egyik kapuban álló diákmunkás.
Az általunk megkérdezett utasoknak sem tetszett az új rendszer. "Biztosan megváltoznak a búcsúzkodási szokások, de nem előnyükre. Azt hiszem, a MÁV csúnya öngólt rúgott" - mondta egy férfi. Egy nő pedig megjegyezte: "Nem szoktam élesen fogalmazni, de nem biztos, hogy ez volt a legjobb megoldás." Egy fiú pedig csak annyit mondott: "Átugranék rajta, mint a huzat, ha arról van szó."
A MÁV szerint viszont azért van szükség erre az új beengedő rendszerre, hogy kiszűrjék a bliccelőket, és így megakadályozzák az általuk okozott 10-15 százalékos bevételkiesést, ami évente 2 milliárd forintot jelent. A kapukat csütörtökön hivatalosan átadó Devecz Miklós, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletágának főigazgatója azt mondta, a peronkapuk kiépítése másfél hónapig tartott és 35 millió forintba került.
Az új rendszer használatakor a kisgyermekeseket, öregeket, illetve rokkantakat kísérők beléphetnek a zárt területre egy kártya segítségével, melyet a terület elhagyásakor a jegyellenőröknek le kell adni. Devecz szerint 2008 végéig hasonló rendszert építenek ki a többi budapesti pályaudvaron és az elővárosi vonalak egyes állomásain is.
Gellér Judit