Az elmúlt napokban öt közvélemény-kutató cég is közzétette felmérését a főpolgármester-jelöltek támogatottságával kapcsolatban. Ezek között - bár az adatokat augusztus vége és szeptember közepe között rögzítették - jelentős eltérések tapasztalhatóak.
A Szonda Ipsos szerint Demszky Gábor 41, Tarlós István 30 százalékot kapna a telefonon megkérdezettek szerint. A szeptember 13-i adatokat tartalamazó felmérés megjegyezte, hogy a biztosan szavazók csaknem 17 százalékát kitevő bizonytalanok döntik majd el a küzdelmet.
A Marketing Centrum mérte a legnagyobb eltérést a két jelölt között a szeptemer 5. és 9. között felvett adatok alapjén. A személyes megkérdezéssel készült kutatás szerint Demszky támogatottsága 38, Tarlósé 21 százalék.
Fej fej melletti eredményt mért viszont a Századvég és a Forsense szeptember 4. és 11. között felvett válaszok alapján. E szerint két százalékkal vezet a jelenlegi főpolgármester, így Demszky 33, Tarlós 31 százalékot kapna. A kutatók megjegyezték: a kettejük közötti versenyt alapvetően a nagy számú bizonytalanok (17 százalék) és a voksukat titokban tartók (8 százalék) szavazata döntheti el.
Szintén Demszky győzelmét jósolta a Medián szeptember 1-jén közzétett felmérése. E szerint 38 százalékot kapna Demszky, 25-öt Tarlós. 28 százalék ugyanakkor nem tudta, vagy nem mondta meg, hogy kire voksol.
Az egyetlen cég, amelyik Tarlós győzelmét valószínűsítette, a Gallup Intézet volt. Felmérésük szerint 37 százalékon áll Tarlós, Demszkyre pedig 35 százalék szavazna az augusztus 30. és szeptember 1. között felvett adatok szerint.
Marján Béla,a Marketing Centrum kutatási vezetője szerint azzal magyarázhatóak az eltérő adatok, hogy különböző módszerrel szerezték adataikat a cégek. Szerinte az említett felmérések közül a Marketing Centrum és a Medián végzett személyes megkeresésen alapuló felmérést, ezért úgy vélte, csak ennek a két cégnek az eredményeit lehet összehasonlítani, a két felmérés között pedig nincs jelentős eltérés. A többiek ugyanis telefonos közvélemény-kutatást publikáltak.
A kutató szerint a telefonos felméréseknél nagyobb a hibahatár, mivel a budapestiek 40 százalékát nem lehet elérni vezetékes készüléken, ezért torzul a minta. Emellett más a válaszadási hajlandóság is, könnyebben leteszik a telefont a megkérdezettek, a személyes megkérdezés esetében inkább válaszolnak. Megjegyezte azt is, hogy az eltérő eredményekre magyarázat lehet az is, hogy a válaszadók a különböző intézetek kérdéseire máshogy válaszolnak.
Gazsó Tibor, a Századvég kutatási igazgatója azt közölte: ahelyett, hogy azt fejtegetné, mi a különböző eredmények oka, azt kellene megnézni, hogy nem jelent-e problémát, hogy konkrét kapcsolat van a Marketing Centrumon keresztül Demszky Gábor és az adatok között. Gazsó ezzel arra utalt, hogy a Marketing Centrum tulajdonosa, Bruck Gábor korábban kampánytanácsadója volt Demszkynek.
Bruck Gábort nem tudtuk elérni, hogy reagáljon Gazsó bíráltára. Marján Béla viszont azt mondta, igaz, hogy Burck az 1994-es választásokig Demszky tanácsadója volt, de azóta már nem dolgoznak együtt. Burck Gábor ugyanis a Sawyer Miller tulajdonosa, és cégén keresztül a Marketing Centrum többségi tulajdonosa is egyben. Marján hozzátette: a Marketing Centrum szakmailag független, amit publikálnak, aztért ő a felelős. Szerinte szakmailag korrekt eredményeket közöltek, ezekre a főpolgármesternek semmilyen befolyása nincs.
Komáromi Gergely