Dr. Agyként magyarázza reformjait Gyurcsány

Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, a miniszterelnök szerint az emberek továbbra sem értik, miért lesznek nekik annyira jók a reformok. A Népszabadságban ezért egy külön mellékletnyi dolgozatot jelentetett meg, jövő héten pedig Friderikusz Sándor műsorában fogja négy estén keresztül magyarázni elképzeléseit. Az egyik közvélemény-kutatónak erről Dr. Agy jutott eszébe, a rajzfilmfigura, amely az 1968-as új gazdasági mechanizmust volt hivatott népszerűsíteni.
Vágólapra másolva!

"Mindentudás Egyeteme lesz ez a reformokról" - közölte a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) névtelenséget kérő munkatársa Gyurcsány Ferenc jövő heti maratoni tévészerepléseiről. A kormányfő négy egymás utáni este szerepel majd - a Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint a műsorvezető kérésére - a Friderikusz Most című műsorban a közszolgálati és az országos kereskedelmi csatornákhoz képest nézettségben jócskán elmaradó ATV-n.

A kommunikációs események sorát azonban egy "kritikus és önkritikus" írás nyitja meg. A Népszabadság pénteki számában Gyurcsány Ferenc Szembenézés címmel cikket jelentetett meg, amiért az MSZP fizetett a napilapnak, de hogy mennyit, azt a párt sajtóosztályán nem árulták el. Mint azt a kormányfő kommunikációs stábjától megtudtuk, ez az esszé elsősorban a politikusoknak és az érdekvédelmi szervezeteknek szól. Leginkább persze a magyar baloldal a címzettje, egyben "nyitás a jobboldal irányába is: megértőbb, empatikusabb elemzése a jobboldali politika mozgatórugóinak, anélkül, hogy a kritika velük szemben enyhülne".

"Botrány lett volna, ha a köztévébe megy"

Ennél sokkal látványosabb kommunikációs eseménynek és sokkal szélesebb rétegnek szánja Gyurcsány csapata a kormányfő maratoni tévéinterjúját. A rendszerváltás óta még nem volt arra példa, amit a jövő héten láthat a közönség: a miniszterelnök négy egymás utáni este főműsoridőben beszél majd órákon át Friderikusz műsorában. A grafikonos bemutatókkal tarkított interjúkat előre, most a napokban veszik fel a műsor munkatársai.

"Számos bírálat érte a kommunikációnkat, azért, mert a reformokról együtt, egyben nem beszéltünk. A műsorok ezúttal erről szólnak majd" - adott magyarázatot egy másik névtelenül nyilatkozó MeH-es munkatárs a szokatlan formára. Bár a reformok összes érintettjével szeretnék megértetni, hogy "mit és valójában miért" tesznek, mégis kényszer szülte eredmény lett az állítása szerint, hogy mindez nem kerülhetett fel egy nagyobb televíziós csatornára.

"Botrány lett volna, ha a köztévébe megy a kormányfő" - fogalmazott informátorunk, arra célozva, hogy tavaly nyáron egyszer már felháborodást váltott ki, amikor a nyaralása előtt Gyurcsány hat percet kért, és kapott az MTV esti műsorsávjában. "Arra meg nem volt esély, hogy a Batman és a Cápa 3 között időt kapunk a két nagy kereskedelmi csatornán" - magyarázták.

De nem csak a sok órás időtartamra, hanem a tartalomra vonatkozóan is újdonságot ígérnek a Gyurcsány-Friderikusz beszélgetések. A MeH elmondása szerint a kormányfő segédeszközöket, grafikonokat vesz majd igénybe ahhoz, hogy sokkal érthetőbbé tegye a reformokat. A változások átélhetőségét pedig egyszerű hétköznapi példák, kis történetek elmondásával próbálja majd elérni.

Az egyik MeH-es munkatárs szerint ilyen emberközeli példa lehet a patikaliberalizációra az, hogy a reform lényege: a szülő éjszaka is tudjon lázcsillapítót venni a gyerekének egy közeli benzinkúton, ha arra szükség van. A közlekedési átalakításokat pedig úgy magyarázná Gyurcsány, hogy a megszüntetésre ítélt vasútvonalak fenntartása olyan sokba kerül, hogy az államnak még az inkább megérné, hogy taxit hívjon az utasoknak. Ezt a példát egyébként Kóka János is elsütötte már a vasútvonalak megszüntetésének nyári bejelentésekor.

Dr. Agy és Öveges professzor nyomában

"Baromira jópofa és rendkívül sikeres rajzfilm volt a Dr. Agy. Első ránézésre ez pont olyan lesz" - idézi fel a várható Gyurcsány-műsorok kapcsán az 1968-as animációs filmet Sík Endre, a TÁRKI vezető kutatója. Annak idején a pártállam vezetői az Új Gazdasági Mechanizmus elmagyarázására találták ki ezt a rajzfilmfigurát. Sík szerint valami hasonlóval próbálkozhat 2007-ben is a kormány. Megfelelő eszköznek tartja egyébként azt, hogy Gyurcsány bemegy a tévébe, és demonstrációs eszközökkel magyarázni kezd.

Gyulai Attila politológusnak is egy egykori híres magyarázó, Öveges professzor jutott eszébe elsőre, meg az, hogy "parlamenti és politikai évkezdet van". A Political Capital elemzője azonban szkeptikus arra nézve, mennyire lehet hatásos a formabontó miniszterelnöki előadássorozat. "A reformok soha nem lesznek népszerűek" - mondta a politológus, aki még arra sem ad túl sok esélyt, hogy elejét vegye az ellentámadásoknak.

Az egyik MeH-munkatárs szerint ugyanis a Gyurcsány-csapat "nem akarja megnyerni a kommunikációs csatát reform ügyben, csak elszívni a levegőt a rémhírterjesztés elől". A politológus ugyanakkor úgy látja, hogy a "rémhíreket" részben magának köszönheti a kormány, hiszen több esetben előfordult már, hogy valamilyen várhatóan negatív döntés kiszivárgott még az előkészítés folyamata alatt, aztán nem lett belőle semmi.

Lesznek populárisabb eszközök is

A kommunikációs szakember viszont a legnagyobb problémának azt látja, hogy nem azok nézik majd a műsort, akiket valójában tájékoztatni kellene. Szűts Ervin, a Weber and Shadwick pr-cég igazgatója szerint Friderikusz műsorát a politika iránt érdeklődők figyelik, "nem pedig azok, akik nem tudják kitölteni a gázár-támogatáshoz szükséges nyomtatványt." Igaz, Szűts úgy véli, hogy az első napokban megnő majd a nézettség, de "a végére csak a politikai elemzők maradnak".

Ráadásul a beígért grafikonokat már ismerik Szűts szerint azok, akik ezt a politikai háttérműsort nézik majd. A kommunikációs szakember ennél lényegesen populárisabb eszközöket tartana célravezetőnek, de úgy gondolja, hogy "idővel jönnek majd azok is".

Ez valószínűleg így is lesz, hiszen mint arról korábban beszámoltunk, a Miniszterelnöki Hivatal kommunikációs költségvetése jelentősen megnövekedett 2007-re az előző évihez képest. Az egyik MeH-munkatárs azonban azt mondta, hogy jelenleg még a múlt esztendőből hátra maradt pénzekből - mintegy 500 millió forintból - gazdálkodik a MEH, a költségvetésben előirányzott, kétszer másfél milliárd forintot (2007-2008-ra) majd június 30-tól költik el kampányokra.

Lencsés Csaba

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!