"Ez az egész biztonságiöv-ellenőrzés csak arról szól, hogy még egy bőrt lenyúzzanak a közemberről, hogy megint beszedjenek egy kis pénzt" - vonogatta vállát autójának támaszkodva egy épp megbírságolt férfi a pesti rakparton. Hozzá hasonlóan az [origo] tapasztalata szerint az elmarasztalt autósok többségéről lepergett a rendőri figyelmeztetés a pénteki ellenőrző akció során. A biztonsági öv nélkül autózóknak csak egy kis töredéke akadt fenn a szűrőn, pedig az autókba nézve kivehető volt, hogy az autósok negyede nem használ övet.
A Lánchíd tövéhez kivezényelt egyenruhások viszont csak 5-10 percenként állítottak meg egy-egy kocsit. Az egyik rendőr szerint azért, mert egyszerre csak egy járművet tudtak ellenőrizni, noha nyolcan-tíz rendőr is állt az út mentén. A rendőrök saját bevallásuk szerint nem tudták elég messziről megállapítani, hogy az érkező autó vezetője be van-e kötve, ezért sorra mentek el mellettük olyanok, akiken nem volt biztonsági öv. Mire ugyanis megláthatták a biztonsági övet, az adott kocsi olyan közel ért, hogy már balesetveszélyes lett volna megállítani - mondták. Így aztán maradt a szúrópróbaszerű igazoltatás.
Az Európai Unió azért indított egyhetes kampányt, hogy 2010-ig a balesetben meghalt emberek száma a felére csökkenjen. Kázsmér Tamás őrnagy szerint a fokozott ellenőrzések során nem a büntetés volt a lényeg, hanem a figyelemfelhívás. A Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának forgalombiztonsági osztályvezetője szerint ugyanis ma Magyarországon csak az autósok 60 százaléka köti be az övét, és - az ORFK közleménye szerint - a gyorshajtás mellett ez az egyik legfőbb okozója a halálos közúti baleseteknek.
Nem bíznak az övben
Az [origo] tapasztalatai szerint azok a sofőrök sem látták be a biztonsági öv értelmét, akiket elkaptak és megbírságoltak. "Egy 5000 forintos csekk nem fog rávenni, hogy mostantól bekössem magam" - mondta egyikük, míg egy másik arról beszélt, hogy bár most becsatolta az övét, csak azért tette, mert hallott a fokozott ellenőrzésről.
A biztonsági övtől való idegenkedést a legtöbben azzal indokolták, hogy az kényelmetlen, és a városban kis sebességgel megtett, rövid útszakaszokon nem akarnak vele bajlódni. Hosszabb utazásokon vagy autópályákon viszont ezek a sofőrök is bekötik magukat, bár nem mindegyikük érti, mi köze ehhez a rendőrségnek. "Szerintem az én döntésem, hogy meg akarok-e halni vagy sem" - magyarázta az egyik megbírságolt férfi, aki kifejezetten nehezményezte a rendőri eljárást.
Nem csak az öveket ellenőrzik
Többen azért sem csatolják be a biztonsági övet, mert nem bíznak benne. "Én már másztam ki összetört kocsiból néhány karcolással úgy, hogy az, aki mellettem be volt kötve, sokkal rosszabbul járt, kulcscsontja tört el és így tovább" - magyarázta például a pénteken szintén megbírságolt Norbert, de hasonló történeteket más autósoktól is hallottunk.
Kázsmér Tamás őrnagy ugyanakkor legendáknak, szóbeszédnek tartja ezeket az autósok között terjedő történeteket, szerinte ugyanis ezer balesetből egyszer fordul elő, hogy a bekötött öv okoz súlyosabb sérülést. "Én láttam ilyet, mivel dolgoztam a helyszínelőknél, de tapasztalatból tudom, hogy a másik 999 esetben pedig azért sérül meg az ember, mert nincs bekötve" - mondta.
Visnovitz Péter