A vizitdíjra vonatkozott a panaszok majdnem fele az Egészségbiztosítási Felügyeletnél. Bár a kormányzati szervezetnek csak két hete van saját honlapja, ahol megtalálhatók az elérhetőségei, már 137 esetben fordultak hozzá különböző ügyekben. A felügyelethez egyébként bárki fordulhat, ha úgy érzi, nem megfelelően látták el egy egészségügyi intézményben.
A felügyelet keddi sajtótájékoztatóján Kovácsy Zsombor elnök elmondta: "Volt olyan bejelentés, hogy a kötözésre visszatérő betegtől akkor is elkérték a vizitdíjat, ha nem orvos cserélte le a kötést." Sokan azonban csak tájékoztatást kérnek a felügyelettől, például arról, hogy a cukorbetegséghez kapcsolódó egészségügyi problémák közül melyik kezeléséért nem kell vizitdíjat fizetni.
A szervezet ugyanakkor vizsgál súlyosabb problémákat is. Egy - a tájékoztatón meg nem nevezett - kórházban például 16 ezer forintot kértek azért, hogy a beteget a várólista megkerülésével még aznap ellássák. Szintén folyamatban van a Heim Pál Gyermekkórházzal kapcsolatos vizsgálat, ahol 5000 forintot kértek "kaucióként" a szülőktől, ha beutalóköteles kezelésre beutaló nélkül vitték gyermeküket. Az eddig elindított 23 vizsgálat még nem zárult le, de Kovácsy szerint a felügyelet jelzésére már volt olyan kórház, ahol változtattak a vizitdíjszedési gyakorlaton.
A felügyelet egy pontrendszer alapján maximum 10 millió forintos büntetést szabhat ki egy szolgáltatóra, ebből azonban a panaszt tevő beteg nem kap - abból az Egészségbiztosítási Alap, illetve a felügyelet részesül. A kórházak számára azonban nagyobb büntetés lehet, hogy a felügyelet javasolhatja az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak (OEP) az intézménnyel kötött szerződés felülvizsgálatát is. A felügyelet egyébként nemcsak bejelentésre vizsgálódik, hanem időnként saját ellenőrzéseket is indít a kórházakban.
Büntetés mellett listákat is közöl a felügyelet
A felügyelet másik feladata, hogy nyilvánosságra hozza a kórházak minőségéről tájékoztató listákat. Ezen feltüntetnék, hogy egy kórházban milyen szolgáltatásokat lehet igénybe venni, hány műtétet végeznek és milyen eredménnyel - hogy a beteg tudjon tájékozódni az adott intézmény rangjáról. Ez segítheti a beteg döntését arról, hogy a beutalón szerepló kórházban vegye-e igénybe a kezelést vagy drágább napidíjért, de másik intézményt válasszon.
Ugyanakkor Kovácsy Zsombor elismerte, hogy az adatok félreérthetőek lehetnek - egy súlyos betegeket ellátó intézményben például természetes, hogy nagyobb a halálozási arány, mint más, kevésbé súlyos esetekkel foglalkozó kórházban.
Kovácsy viszont elmondta: meggyőződése, hogy a biztosítottnak joga van mindent tudni. Hozzátette, hogy bár a listák közzététele az elsődleges, az értelmezéshez is igyekeznek majd segítséget nyújtani. Arról is beszélt, hogy olyan listákat szeretnének közzétenni, amelyeken egyértelműen, mindenki számára beazonosíthatók az intézmények. Az OEP ugyanis már 2005-ben készített egy listát az infarktus utáni halálozási adatokról és a császármetszések számáról, de abban csak a kórházak kódját közölték.
Jacobi Viktória