Mellbevágták a kormányt az EU metrós tervei

Vágólapra másolva!
Az Európai Uniót aggasztja az az összeg, amelyet Magyarország a 4-es metró építéséhez szeretne kapni - közölte az [origo]-val a pénzről döntő biztos szóvivője. Brüsszel a terveket jónak tartja, de egy beruházásra nem akarnak ekkora összeget adni. Az [origo] által megkeresett civil szervezet attól tart, hogy ha az unió nem ad legalább 240-270 milliárd forintot, akkor éveket késik a metró. A főváros és a uniós pénzekért felelős kormánybiztos hallgat.
Vágólapra másolva!

Aggasztónak tartja az Európai Unió azt az összeget, amelyet Magyarország a 4-es metró építéséhez szertene kapni az EU-tól - mondta el az [origo]-nak a regionális fejlesztésekért felelős uniós biztos szóvivője. Ana-Paula Laissy elmondta: jónak tartják a 4-es metróval kapcsolatos terveket, de szerinte nem lenne jó, ha a Magyarországnak szánt pénz jelentős részét egyetlen város, egy beruházásához használnák fel.

A múlt héten olyan hírek jelentek meg, hogy az EU az eredeti tervekkel szemben nem állná a 340 milliárd forintos beruházás 70-80 százalékát, hanem csak 20-30 százalékot fedezne. Ebben az esetben a költségek nagy része a fővárosiak nyakába szakadna. A szóvivő ezt nem kommentálta az [origo]-nak, mindössze annyit mondott: még folynak a tárgyalások. A támogatás összegéről júniusig döntenek.

Az EU által felajánlott pénz nagyságáról nem kívánt konkrétumokat mondani Dancs Gábor fővárosi SZDSZ-es képviselő, közlekedési tanácsnok sem. A politikus azt azonban elárulta, hogy meglepő módon az unió nem az egész építkezést akarja támogatni, hanem csak bizonyos részelemeket. Például az alagútfurást, a szerelvénybeszerzést igen, a megállóépítést nem. Dancs azt mondta: az uniós álláspont különösen a tárgyaláson részt vevő magyar kormány képviselőit vágta mellbe. A közlekedési tanácsnok hozzátette: a mazsolázás valószínűleg a tárgyalási stratégia része, a fejajánlott összeg nagysága, várhatóan a következő tárgyalásokon emelkedni fog.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint, ha az unió nem állja a költségek 70 százalékát, akkor a beruházás többi részére egyáltalán nem lesz fedezet. Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője elmondta: a metróépítésről szóló törvényben ugyanis a kormány és a főváros még úgy számolt, 264 milliárd forintba kerül a beruházás. Miközben az építés tényleges költségei közben jelentősen meghaladták ezt az összeget. A tervezett pénzből a Kelenföldtől a Keletiig tartó, első szakaszt se tudnák finanszírozni, nemhogy a Bosnyák térig tartó, második szakaszt.

Ha az unió kifizetné a remélt 240-270 milliárd forintot, a kormánynak és a fővárosnak akkor is 100-120 milliárd forintot állnia kéne. "Felesleges milliárdjai pedig nincsenek a fővárosnak, így úgy tűnik, jelenleg bukásra áll a terv" - tette hozzá Vitézy. Barsiné Pataky Etelka, a Fidesz európai parlamenti (EP) képviselője szerint is az önrész hiánya a legkellemetlenebb Magyarországnak. Az EP-képviselő szerint az nem veszi ki jól magát, ha kiderül, hogy kevés az uniós pénz.

A képviselő szerint felmerült az is, hogy az EU sokallja a metró állomások számát, vagyis műszakilag kifogásolja a terveket. Ez pedig azt jelenti, hogy korábban el kellett volna kezdeni egyeztetni az Európai Bizottsággal, legalább a műszaki tervekről. Ana-Paula Laissy ezzel kapcsolatban elmondta: igyekeznek gyorsan dönteni, mivel tudják, hogy Budapesten már javában zajlik a metró építése.

Az EU-val folyatott tárgyalásokról szerettük volna megkérdeni a Főpolgármesteri Hivatalt, valamint Bajnai Gordont, az uniós pénzekért felelős fejlesztéspolitikai kormánybiztost. Mindkét helyen azt felelték megkeresésünkre: Demszky Gábor főpolgármester szerdán délután tart sajtótájékoztatót az ügyben, addig nem nyilatkoznak.

A kormánybiztos titkársága múlt héten közleményében csak annyit írt, hogy az Európai Bizottság valóban állást foglalt az ügyben. Arról, hogy ebben mi áll, és mennyi pénzt ajánlott az unió, nem árultak el semmit. Szerdán délelőtt pedig annyit közöltek, hogy a metróberuházásról folyó, előzetes brüsszeli egyeztetések nem függnek össze az Új Magyarország Fejlesztési Tervvel és annak operatív programjairól szóló tárgyalásokkal, így nem is hátráltathatják azokat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!