A NATO Pápát választja a stratégiai légi szállítási flotta bázisrepülőterének - jelentette be Szekeres Imre honvédelmi miniszter vasárnap a pápai katonai repülőtéren. A miniszter szerint pénteken döntöttek arról, hogy a három jelölt - a németországi Ramstein, a romániai Konstanca, valamint Pápa - közül melyiket választja a NATO, és illeszti be a C-17-es program alapjait meghatározó dokumentum, a Stratégiai Légiszállító Képesség Egyetértési Nyilatkozat című dokumentum tervezetébe.
Az első gép várhatóan 2008 végén fog megérkezni, a teljes állomány 2009-ben áll hadirendbe. A NATO három-négy Boeing C-17-es Globemaster III. típusú szállító repülőgépből álló stratégiai légi szállítási flottát állít fel. A C-17-es program NATO- és európai uniós érdekeket is ötvöz a miniszter szerint.
A bázisrepülőtér fontos szerepet játszik majd az Irakban és Afganisztánban szolgálatot teljesítő állomány váltásában, a missziókban szükséges logisztikai anyagok utánszállításában; ugyanakkor ezzel a régió forgalma és munkahely-felvevő képessége várhatóan jelentős mértékben nőhet majd. A 250 fős nemzetközi kontingens ellátása - becslések szerint - Pápán és környékén 300-500 civil munkahely létrejöttét jelentheti. Csak a repülőgépek üzemeltetése céljából több mint 200 fős, 17 nemzet katonáiból és a Boeing cég szerelőiből álló egység települ majd a fő műveleti bázisra.
A sajtótájékoztatón részt vett April H. Foley, amerikai nagykövet is, aki az elsők között támogatta az elképzelést és részt vett az ajánlat elkészítésében is. Foley szerint a bázisrepülőtér kiválasztásáról született döntés Magyarország NATO-n belüli stratégiai fontosságát mutatja.
A NATO 2006-2007-ben már komoly összeget, több mint 8 milliárd forintot fordított a pápai repülőtér fejlesztésére, a stratégiai bázisrepülőtér kialakításához további fejlesztésekre is szükség lesz. Építenek egy új, nagyobb hangárt, a meglévő állóhelyt megnagyobbítják, felújítanak épületeket és az infrastruktúrát, néhány speciális eszközt is beszereznek. A várható költség 30 millió dollár lesz, amit a 17 ország által létrehozott konzorcium fedez. M Magyarországra a költségek 1,312 százaléka jut.