Eredménytelenül zárult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) és MÁV Zrt. közötti a szakszervezet követeléseiről, illetve a még elégséges szolgáltatásról a kedden 11 órakor kezdődött egyeztetés. A munkabeszüntetés szerdán is folytatódik folytatódik, a szakszervezet az újabb tárgyalások után értékeli a kialakult helyzetet.
A sztrájk miatt a vonatok többsége nem indul, de azok, amelyek hétfőn is közlekedtek, nagy valószínűséggel ezután is járnak majd - mondta az MTI-nek Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke. A vasúttársaság bejelentette azt is, hogy bírósághoz fordult, mert úgy vélik, a szakszervezet megsértette a munka törvénykönyvében meghatározott együttműködési kötelezettségét, illetve visszaél a sztrájkjoggal.
A MÁV szerint "kifulladni látszik a sztrájk", mivel a vasúttársaság adatai szerint az éjszakai órákban a 1742 forgalomirányító közül csak 203 fő (12 százalék) sztrájkolt . A nappali szolgálatra vezényelt 2819 fő közül 213 fő nem vette fel a munkát (7,8 százalék). A sztrájkot szervező Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) állítása szerint nőtt a munkabeszüntetés támogatottsága, és továbbra is megbénítják az ország nagyobb részén a vonatközlekedést.
A MÁV-Start Zrt. 5 nappal meghosszabbítja a megváltott 2008. január havi, illetve 2008. január II. félhavi dolgozó és tanuló bérletek érvényességét, így azok 2008. február 10-én 24.00 óráig érvényesek. A cég a döntést azzal indokolta, hogy VDSzSz Szolidaritás által meghirdetett, 2008. február 1-jén hajnali 03.00 órától megkezdett folyamatos sztrájk miatt nem mindenhol biztosított a pénztári szolgálat.
Nem támogatja a legnagyobb szakszervezet a VDSZSZ-t
A Vasutasok Szakszervezete (VSz) a munkavállalókkal szolidáris, de a VDSzSz vezetőivel nem - mondta Simon Dezső, a VSz elnöke. Hozzátette: a VSZ számára a privatizált, kiszervezett volt MÁV cégeknél a munkahelyek és a szerzett jogok megőrzésére fontosabb, mint a plusz 10 százalékos bérfejlesztés, és a MÁV Cargo privatizációjából származó részesedés, ezért a VSz nem vesz részt a sztrájkban, és ezt javasolja tagjainak is, így tagjaik túlnyomó többsége nem vesz részt a VDSzSz sztrájkjában.
Simon Dezső kiemelte, hogy a VSz 25554 fős taglétszámával a legnagyobb vasúti munkavállalói érdekképviselet, tagjaik közül 13800 aktív dolgozó, míg 11700 nyugdíjas. A VDSzSz-nek mintegy 11.000 aktív tagja van - tette hozzá.
A VSz elnöke emlékeztetett arra, hogy 2007 decemberében az elnökség értékelte a MÁV és leányvállalatainál kialakult munkaügyi helyzetet, és úgy döntöttek: nem fognak részt venni a VDSzSz által kezdeményezett munkabeszüntetésben.
Lutri
A budapesti főpályaudvarok közül a Keleti pályaudvar jelenleg nem fogad és nem indít vonatokat, Rákosról indulnak vonatok Újszász-Szolnok, valamint Hatvan felé. A Déli és a Kelenföldi pályaudvar üzemel, így a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vasútvonalon közlekednek a vonatok. Ugyancsak járnak a vonatok a dél-balatoni vasútvonalon. Kiszámíthatatlan a közlekedés a Budapest-Győr, a Budapest-Cegléd, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Hatvan vonalon.
A vasúttársaság sérelmezi, hogy a sztrájkolók a MÁV-Cargo szerelvényeit sem engedik mozogni, pedig a követeléseiket nem a teherfuvarozó cég felé fogalmazták meg. Ezzel az első nap 60 millió forint kárt okoztak a sztrájkolók, ami az idő múltával meredeken emelkedhet. A MÁV csoport napi vesztesége 600 millió forint körül van.
A sztrájk az után folytatódik, hogy a hétfő délutáni tárgyalásokon sem közeledtek az álláspontok a VDSZSZ és a MÁV között. A felek nem tudtak megállapodni sem a bérkövetelésről, sem a sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról. A VDDSZ ezért határozatlan ideig folytatja a sztrájkot - jelentette be hétfő este Gaskó István, a szervezet elnöke.
Negyedmilliót akarnak
A VDSzSz azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék felett a kiszervezett MÁV-társaságok - a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. - dolgozóinak. Ez 16,9 százalékos jövedelemnövekedés követelését jelenti. Ezen kívül hat hónapra visszamenőleg 10 százalékos bérnövekedést szeretnének. Követeléseik nyomatékosítására sztrájkot hirdettek.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSzSz követelései. A vasúttársaság kitart amellett, hogy ezeknek sem jogi, sem szakmai, sem gazdasági alapja nincsen, és a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti. "A MÁV nem osztogatja szét a privatizációs bevételek egyetlen fillérjét sem, mint ahogy nem osztja szét a munkavállalók között a felhalmozott veszteségeket, a kamatokat, a megrongált vasúti berendezések kárának költségeit sem" - tudatta a társaság hétfőn.
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter politikai zavarkeltésnek nevezte a VDSzSz által meghirdetett sztrájkot. A miniszter szerint a munkabeszüntetés a Fidesz által kezdeményezett márciusi népszavazásig elhúzódhat. A szaktárca irányítója szerint 30 milliárd forintba kerülne a VDSzSz követeléseinek teljesítése. Kákosy tagadta, hogy Kóka János korábbi gazdasági miniszterként minden vasutasnak részesedést ígért volna a MÁV Cargo privatizációs bevételéből.
Gaskó István szerint Kákosy Csaba nem mond igazat: a Cargo privatizációjánál azokat a lépéseket követték, amelyekről Kóka Jánossal minden vasutas számára megállapodtak. A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a VDSzSz sokáig tudja folytatni a sztrájkot, "az emberek által összegyűjtött fillérekből" a sztrájksegélyt is ki tudja fizetni.