Környezetvédelmi kockázatot jelent, vagy pedig ósdi technikával készül - ezekre hivatkozva Európa-szerte összesen 50, az EU által támogatott beruházást kifogásol a Friends of the Earth (a Föld barátai) nevű nemzetközi környezetvédő civil szervezet. A legtöbb kritizált beruházást - tizenhatot - Lengyelországba tervezik, hét viszont Magyarországon valósulna meg.
Éger Ákos, a Friends of the Earth hazai tagszervezetének, a Magyar Természetvédők Szövetségének a munkatársa az [origo]-nak azt mondta: főként az olyan építkezéseket támadják, amelyeket az EU a kohéziós alapjából 25-50 milliós euróval támogat. Ezt azzal indokolják, hogy azokban az államokban - Görögország, Portugália, Spanyolország - ugrott meg leginkább az üvegházhatású gázok kibocsátása, amelyek a legtöbb támogatást kapták az elmúlt években.
A zöldek elhibázottnak tartják például a 4-es metró jelenlegi terveit. Többek között azt róják fel, hogy a metró a közlekedésfejlesztésre szánt összes uniós pénzt felemészti, így nem marad pénz a többi tömegközlekedés fejlesztésére. A zöldek javaslata: az elővárosi közlekedés javítása, p+r parkolók építése, a tömegközlekedési járatok sűrítése.
Rossznak tartják azokat a kormány által kidolgozott, az EU által jóváhagyott terveket, amelyek a Duna hajózhatóvá tételére vonatkoznak. Ahhoz ugyanis, hogy az összes uniós teherhajó fennakadás nélkül használhassa a Duna magyar szakaszát, medermélyítésekre van szükség. A zöldek szerint ez tönkreteheti a környező élővilágot. A javaslat: hajópark fejlesztése, a kikötők átépítése.
Elfogadhatatlan a feketelista összeállítói szerint azt is, hogy a magyar kormány két hulladékégető építését is tervezi, egyet Várpalotán, a másikat Hajdúböszörményben. A zöldek szerint nyilvánvaló, hogy a kormányzat a szemétgondokat hulladékégetéssel akarja megoldani. A környezetvédők javaslata: a hulladék keletkezésének megelőzése, ha ez nem lehetséges, akkor a szemét újrahasznosítása.
A Balaton kapcsán pedig az nem tetszik a zöldeknek, hogy a vízminőséget úgy javítanák, hogy megemelnék a Kis-Balaton vízszintjét. Éger Ákos szerint ez a természetvédelmi oltalom alatt álló Kis-Balaton végét jelentené. A zöldek javaslata: jobban ellenőrizni a tóba vezetett víz minőségét.
Az M0-s keleti szektora sem tetszik a nemzetközi szervezetnek. Azt nehezményezik, hogy az elkerülő út településeket fog érinteni, kettévágni. Javaslat: az M31-s út építését támogatják a zöldek. Ez párhuzamos lenne a körgyűrű részként épülő elkerülő úttal, és nem szelne ketté lakott területet.
A feketelistára felkerült a győri Árkád bevásárlóközpont is, amelynek az építését az Európai Beruházás Bank finanszírozta. A Friends of the Earth szerint ez azért probléma, mert az adófizetők pénzéből működő banknak csak olyan beruházást lenne szabad támogatnia, amelyre más pénzintézet nem adna pénzt. A zöldek szerint a plázát kereskedelmi bankok hiteléből is fel lehetett volna húzni.