Rá se néztek a biotejre a tesztelt gyerekek

Vágólapra másolva!
Kakaóscsigát és gyümölcsjoghurtokat pakoltak legnagyobb lelkesedéssel kosarukba azok a gyerekek, akik részt vettek egy iskolai teszten. A fogyasztóvédők arra voltak kíváncsiak, hogy egy mindenféle étellel telerakott asztalról a gyerekek mit választanának maguknak. A biotejből egy darab sem fogyott.
Vágólapra másolva!

"Biotej? Nem, azt nem szoktam" - mondta egy nyolcéves kisfiú bizalmatlanul nézve a sorakozó dobozos tejek felé. Az ő kosarába inkább joghurt, üdítő és cukorka került.

"Nekem az jut eszembe róla, hogy teljes kiőrlésű" - vágta rá egy kendős kislány arra, hogy mi lehet az a biotej. A nyolcéves Juli kakaóscsigát, sós rágcsálnivalót, gyümölcsjoghurtot, csokoládészeletet és jeges teát pakolt a kosarába. Mint mondta, otthon is ezeket eszi iskola után.

A III. kerületi Aquincum Általános Iskolában két asztalt is elleptek a finomságok: gyümölcsök, szendvicsek, pékáruk, gyümölcslevek, üdítők, csipszek és tejtermékek sorakoztak. A gyerekek bármit a kosarukba tehettek, semmilyen megkötés nem volt. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) így tesztelte, hogy a gyerekek milyen arányban választják az agyonreklámozott, de nem túl egészséges ételeket, és mennyit vesznek gyümölcsből, vagy natúr joghurtból.

Az idősebb gyerekek általában tudatosabban válogattak, de kivétel azért akadt közöttük is: egy hetedikes fiú például azt mondta, hogy anyukája hiába beszél neki, ő mégiscsak a péksütemény és az üdítő híve. Az iskolai büfébe is leginkább melegszendvicsért, pizzáért és cukorkáért jár. Viszont mindennap eszik gyümölcsöt - mondta. A 13 év körüli lányok kosara ugyanakkor tele volt joghurtokkal, almákkal, csak elvétve fordult elő egy-egy péksütemény.

A különböző életkorú diákok ízlése abban megegyezett, hogy biotejből és kólából senki nem kért. Elfogyott viszont a többi cukrozott üdítő és az édességek nagy része is.

Fotó: Vanik Zoltán

Ugyanezt a próbát már elvégezte az egyesület Zalaegerszegen is, ott rosszabb volt a helyzet: az összes csipsz és sós mogyoró elfogyott és minden gyerek kosarába került cukrozott üdítő is - mondta Garai Borbála, az OFE munkatársa.

Az egyesület szerint a gyerekek választását a világon mindenhol leginkább a reklámok befolyásolják. Ezért várhatóan hamarosan nemzetközi ajánlás készül arra vonatkozólag, hogy milyen élelmiszereket lehet reklámozni abban az időszakban, amikor a gyerekműsorok mennek. "Nem az a gond, ha néha megisznak egy üdítőt, megesznek egy csipszet, csak ne kizárólag ezeken éljenek" - mondta Dömölki Lívia, az OFE munkatársa.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!