Külön bejárata van a szigorúan őrzött Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) oldalában az ország valószínűleg legkevésbé ismert panaszirodájának, a két-három négyzetméteres helyiségben kamera szegeződik a panaszosra, aki a rácsos üvegablak mögött ülő ügyintézővel beszélgethet.
Az irodát - mint kiderült - elsősorban azoknak találták ki, akiknek problémájuk akadt a titkosszolgálattal, másrészt az NBH információkat vár az állampolgároktól. Emellett 1990-ben a "kapunyitás" szándékával nyílt meg az iroda. Akkor még szinte sorban álltak az emberek, hogy a kárpótlási ügyekről, a rendszerváltással kapcsolatos ezerféle apróságról, a politikai jóvátételekről kérdezősködjenek - tudtuk meg nevük mellőzését kérő nemzetbiztonsági munkatársaktól.
Azóta csökkent az érdeklődés, az irodára egy évben körülbelül két-háromszázan mennek be. "Pedig a számunk benne van a telefonkönyvben" - mondta egyik forrásunk, aki szerint azért érdeklődnek kevesebben, mert értelemszerűen kevesen érzékelik egy titkosszolgálat munkáját. Ráadásul az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára átvette a feladatok jó részét, hiszen aki a múlt rendszerben róla gyűjtött adatokra kíváncsi, már nem az NBH-hoz, hanem a Történeti Levéltárhoz fordul.
"Érdemi információval" csak a panasziroda látogatóinak töredéke szolgál. A megkeresések legnagyobb része más hivatalokra - bíróságra, rendőrségre - tartozik, de rendszeresen felbukkannak mániákus panasziroda-látogatók is.
Előfordul például, hogy ufókra gyanakszik az ügyfél, vagy azt kéri, hogy a fülbevalójából szereljék ki az odaképzelt lehallgató-készüléket. Van, aki mérgezett kakaóra panaszkodik vagy a KGB-től állítólag kapott különféle ígéreteket szeretné behajtani az NBH-n. Sokan úgy érzik, hogy megfigyelik őket, vagy szeretnék tudni, hogy tárolnak-e róluk adatokat. Az elutasított kérelmekről, igényekről, megkeresésekről az NBH évente tájékoztatást küld az adatvédelmi biztosnak, a hivatal munkatársai szertint az ombudsman még nem emelt kifogást a döntések ellen.
Az NBH panaszirodájának működését még különösebbé teszi, hogy - mivel titkosszolgálatról van szó - az ügyfél nem kap visszajelzést vagy választ a kérdéseire. Már az elején figyelmeztetik, hogy nemzetbiztonsági érdekből nem adhatnak neki konkrét információt. Viszont mindig vesznek fel jegyzőkönyvet, és feldolgozzák az információkat - mondták.
Előfordul, hogy vizsgálat is indul egy-egy fontos információ nyomán, de az ilyen, panaszirodáról kiinduló ügyek száma alacsony. Ezekről az ügyekről azonban nem beszélhettek az NBH munkatársai.