"Egyáltalán nem a férfiakra jellemző, hogy a keresztnevüket, becenevüket kérik a rendszámra, az biztos" - érzékeltette Urbán György, a járművek rendszámait engedélyeztető Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) igazgatója, hogy az egyedi rendszámokért leginkább kik fizetnek. Nem is keveset.
Kétféle módon lehet az ábécé rendje szerint kiosztottól eltérő rendszámot vásárolni. Ha maradunk a 3 betű, 3 szám változatnál, de mi akarjuk ezek kombinációját kiválasztani, annak engedélyezése ma 86 500 forintba kerül. Jóval borsosabb az ára, ha 4 vagy 5 betűs (plusz 1 vagy 2 számból álló) azonosítót akarunk, erre - amennyiben a kért szó vagy betűkombináció megfelel a törvényi előírásoknak - már 336 ezer forintért rábólint a KEKKH.
Az elmúlt években átlagosan 800-900 egyénileg kiválasztott, tehát három saját betűből és számból álló rendszámot vásároltak civilek, cégek és hatóságok a hivataltól. Jóval kevesebbeknek érte meg, hogy még ennél is jobban különbözzenek autóstársaiktól: a 4 vagy 5 betűs rendszámokból 150-250 darabot vásároltak 2004 és 2007 között évente. A 86 ezres és a 336 ezres rendszámokból tavaly 150 milliós bevétele volt a hosszú nevű hivatalon keresztül az államnak.
A MAFIA nem jó
Az egyénileg kért rendszám kiadásnak a hatályos jogszabályok szerint gyakorlatilag két akadálya lehet. Az egyik nyilván az, ha már odadadták valakinek a kiválasztott nevet, kifejezést. A másik, ha sérti a közerkölcsöt a rendszámon megjeleníteni kívánt szó. Emiatt maradt ki például a "FOS" betűkombináció, holott az ábécé szerint már ki kellett volna adni. (Jelenleg az L kezdőbetűnél tartanak.) A "MAFIA" szót is kérték már, de nem engedélyezte a KEKKH. Urbán szerinte erre is vonatkoztatható a közerkölcs sérelme.
Nem csak magánszemélyek, hanem állami, önkormányzati és sportszervezetek is vesznek egyedi rendszámot. Bár Urbán György nem tudott ilyeneket felsorolni, azért vannak jól beazonosítható rendszámok. A Külügyminisztérium például egy kisebb flottát látott el a "PRTKL" egyedi rendszámokkal. Az Audi A8-as és A6-os prémiumkategóriás kocsik mellett Opel Astra kombik viselik büszkén e megkülönböztető jelzést az utakon.
A Fidesz egykori külügyminisztere, Martonyi János idejében, még 1999-ben született döntés az egyedi rendszámok megvásárlásáról. Az Audikkal különböző diplomáciai feladatokat (delegációk fogadása, nagyköveti megbízólevelek átadása stb.) lát el a tárca, a kisebb presztízsű Opelek "beszerzés és kézbesítés végrehajtását segítik". A minisztérium közölte, hogy a kocsikkal gyakran kell behajtási engedélyhez kötött helyekre, épületekbe menniük (például Várnegyed, Parlament stb.).
A tárca állítja, az egyedi rendszám használata bevett nemzetközi gyakorlat. A sajtóosztály szerint az azonos rendszámok, "egyszerűbbé és gazdaságosabbá teszik ezen engedélyek beszerzését a gépkocsik cseréje esetén is". Az első három rendszám beszerzése (1999-ben) darabonként 80 ezer forint körüli összegbe került, két rendszámot 2006-ban vásároltak, darabját 280 ezer forintért.
A legolcsóbban
Rengeteg egyéni rendszámot visel a Magyar Televízió járműparkja. A 100 százalékig állami tulajdonban lévő zártkörű részvénytársaságnak 93 autóján van "MTV"-s azonosító, közel másfél évtizede. Még a Hankiss Elemér elnök és Nahlik Gábor alelnök alkotta vezetőség döntött a beszerzésükről 1992-93-ban.
Nem tudják, pontosan mennyibe került
Ennek oka - a tévé jelenlegi sajtóosztálya szerint - az volt, hogy járműveik számára megkönnyíti az engedélyhez kötött vagy lezárt területekre (például Parlament) történő behajtást, valamint a Szabadság téri székháznál és a telephelyen a hivatali gépkocsit azonosítani tudják. A legtöbb rendszámot 1993 és 1997 között vásárolta az intézmény, 2000 óta nem vettek újabb rendszámot.
"A megvásárolt rendszámok pontos összegét nem tudjuk" - állította az MTV. A sajtóosztály szerint "talán 1000-2000 forint lehetett rendszámonként" az engedélyezés. Ehhez "az első években 650 forint plusz áfa" gyártási költség jött. Az egyénileg kiválasztott rendszámok vásárlására fordított összeg a televízió szerint "nem jelent teljes egészében többletkiadást", mert járműpark-csere esetén (1993-1994, 1997, 2000) az új gépkocsikat "MTV"-s rendszámokkal helyezték üzembe. Vagyis nem kellett a normál rendszámért fizetnie az intézménynek, a megvásárolt MTV-s rendszámot többször felhasználták.
"Vállalni kell, hogy ki vagyok"
A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat 2004 végén vásárolt bruttó 9,7 millióért egy Audi A6-ost - derül ki a gazdálkodásukat részletező tájékoztatóból, s a kocsira hamarosan felkerült a "HBMO-01"-es rendszám is.
Válogatott rendszám - Lamperth és Bozóky
"Az én ötletem volt. Ha már veszünk új autót, ismerjék fel, hogy kié az" - mondta az [origo]-nak Juhászné Lévai Katalin (MSZP), a megyei önkormányzat előző elnöke, aki az egyedi azonosítóval ellátott kocsit közel két éven át, a 2006-os helyhatósági választásokig használta. "Hátrányom nem volt belőle, sokat használtam az autót, akármerre mentem, felismertek. Vállalni kell, hogy ki vagyok" - mondta nevetve a politikus.
Juhászné szerint meg kellett külön vásárolni a különleges azonosítót, de azt már nem tudta megmondani, hogy mennyit költöttek rá. Szerinte "maximum 10 ezerbe" kerülhetett. Fideszes utódja már másik autóval jár, de Juhászné szerint a rendszám maradt.
Találtunk sportszervezetet is, amely fontosnak tartotta a megkülönböztetést. A válogatott focistáinkat szállító Mercedes-buszra 2005-ben maga Lamperth Mónika volt belügyminiszter segített felszerelni a Magyar Labdarúgó Szövetség akkori elnökének, Bozóky Imrének az "MLSZ-01" feliratú fémlapot.
Lehet megtévesztő
Létezik egy olyan gépkocsi is Budapesten, amelynek rendszáma a Nemzetbiztonsági Hivatalra utal. A titkosszolgálat illetékese szerint azonban ők nem használnak ilyen rendszámot, a Kormányszóvivői Iroda szerint magánjárműről van szó.
"RB" rendszámos rendőrségi Skodák, Opelek
A rendőrségi mellett ("RA", "RB", "RR") a Magyar Honvédség ("HA") és az Országos Mentőszolgálat ("MA") használ különleges rendszámokat. Amennyiben ezekre a szervezetekre utaló azonosítót akarunk, azt is megvehetjük: vásárolhatunk "MENTO-1"-et a fehér-piros kisbuszunkra vagy "HONV-1"-es rendszámot a matt zöldre fényezett terepjárónkra is. A jogszabály sok mindent megenged.
Urbán György szerint két oka is van annak, hogy miért engedélyezik ezeket a rendszámokat. Egyrészt nem tudják, hogy kinek mi lehet megtévesztő, másrészt a magyar rendelet egy uniós jogszabály átvétele, s "az EU országaiban nem jelent semmit az, hogy NBH". Emiatt adták ki az "AVH" rendszámot is, ami lehet, hogy az unióban nem mond semmit, de Magyarországon sokaknak az ÁVH-ként ismert Államvédelmi Hatóságot juttatja eszébe.