"A magyar javaslat azért zseniális, mert az Európai Unió új tagállamai mellett olyan régi tagok számára is vonzó lehet, mint Nagy-Britannia vagy Franciaország" - mondta az [origo]-nak Dallos György, a WWF környezetvédő civil szervezet projektvezetője arról a tervezetről, amellyel Magyarország megpróbálja kiütni a nyeregből az Európai Bizottság klímaváltozás elleni javaslatát.
A bizottság januárban szigorú javaslattal állt elő. Eszerint a tagállamoknak 2020-ig, a 2005-ös szinthez képest 20 százalékkal vissza kell fogniuk szén-dioxid-kibocsátásukat. A bizottság ezt kivitelezhető javaslatnak nevezte, a környezetvédők - többek között a WWF - viszont ennél keményebb, 30 százalékos visszafogást javasoltak. A britek egyértelműen támogatták a javaslatot, a remény üzenetének nevezték. Németországban vitákat váltott ki: a gazdasági miniszter a visszafogással járó elbocsátások miatt aggódott, a környezetvédelmi tárca vezetője viszont örömmel fogadta. A franciák szintén támogatták és közölték, vezető szerepet akarnak betölteni az unión belül a klímaváltozás elleni harc terén.
Ezt fúrná meg, vagyis alakítaná át jelentősen az az ellenjavaslat, amellyel Magyarország rukkolt elő májusban. A magyarok azt szeretnék, hogy ne 2005, hanem 1990 legyen a viszonyítási pont, ráadásul minden tagállamnak azonos arányban kelljen visszafogni a kibocsátását. A magyar érvelés szerint a rendszerváltás után a nehézipar összeomlásával jelentősen visszaesett a káros anyagok kibocsátása, azaz 1990-hez képest jóval könnyebb teljesíteni a bizottság elvárásait.
Hasonló cipőben jár az összes olyan kelet-európai ország, amely 2004-ben, illetve 2007-ben csatlakozott az EU-hoz. Így érthető, hogy a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban kidolgozott tervezethez nyomban csatlakozott Bulgária, Észtország, Lettország, Litvánia, Románia és Szlovákia. A keleti tagállamok azzal érvelnek, hogy amíg a régi tagállamok 1990-2005 között csak 2, addig az újak 11 százalékkal fogták vissza a füstölést. "Egyszerűen csak azt szeretnénk, hogy vegyék figyelembe a korábbi évek eredményét, vagyis méltányos legyen az elvárás" - mondta az [origo]-nak Oláh Lajos, a környezetvédelmi tárca MSZP-s államtitkára.
A magyar javaslat trükkje - amely az EU egészére ugyanakkora kibocsátást engedélyezne, mint a bizottság -, hogy nem csak új tagok megnyerésére jó, több régi tagállam számára is vonzó lehet. Legalábbis ez derül ki az [origo] birtokába jutott tervezetből, amelyet a környezetvédelmi minisztérium arra hivatkozva nem bocsátott a rendelkezésünkre, hogy az nem publikus. (A tervet itt nézheti meg. A Commission's proposal a bizottság terve, az Aletrnative proposal a magyar terv.)
A 12 oldalas angol nyelvű dokumentum szerint a magyar számítási módszerrel jobban járna például Nagy-Britannia - évi 57 ezer kilótonnával több szén-dioxidot bocsáthatna ki -, Franciaország - 25 ezer kilótonnával többet füstölhetne -, Görögország, Svédország, Finnország. Ezzel pedig mindenképpen jól járnak, mert nagyobb lesz a kvótájuk, tehát vagy kevesebb pénzt kell költeniük a károsanyag-kibocsátás visszaszorítására, ha pedig mégis kevesebb szén-dioxidot eregetnek, akkor pedig a fennmaradó részt értékesíthetik az EU-s piacon, tehát bevételhez jutnak.
A javaslat azért bukhat meg, mert néhány tagállam - Olaszország, Spanyolország, Ausztria - határozottan rosszabbul járna a magyar felvetéssel. A környezetvédelmi tárca tervezete gyakorlatilag azokat az országokat büntetné keményen, amelyek 1990-2005 között nem tettek semmit a globális felmelegedés megakadályozása érdekében. Spanyolország például ebben az időszakban növelte a kibocsátását. De nem járna jól Németország sem, annak ellenére, hogy a környezetvédelmi kérdésekben elkötelezett tagállam az utóbbi években komoly csökkentéseket ért el.
A European Voice című brüsszeli hetilap múlt héten azt írta, hogy az Európai Unió intézményeiben nem kapott pozitív fogadtatást a magyar javaslat. Akár már csütörtökön is kiderülhet, hogy hányan támgatják a tervet, ekkor ülnek össze ugyanis Luxemburgban a tagállamok környezetvédelmi miniszterei. Az ülés témái között - a szén-dioxid geológiai tárolásának lehetőségei mellett - szerepelni fog a magyar javaslat is. A környezetvédelmi tárca államtitkára ezzel kapcsolatban azt mondta: nem baj, ha nem a magyar tervet veszik végül figyelembe, a lényeg, hogy méltányosság alapján történjen majd a számítás. Oláh ezzel arra utalt, hogy hasonló tervezettel akarnak előállni a lengyelek is.
Ha a környezetvédelmi tárca javaslatát fogadják el, akkor hazánk évi 12 ezer kilotonnával több szén-dioxidot eregethetne ki: a bizottság által javasolt évi 77 ezer kilotonna helyett, 89 ezer kilotonnát. Hazánk kibocsátása 1985-87-ben, tehát még a nehézipar összeomlása előtt, a környezetvédelmi minisztérium adatai szerint 115 ezer kilotonna volt, 1990-re visszaesett 98 ezerre. 2006-ban pedig 78 ezer kiotonna volt, ebből a Mol nagyjából 4 ezerért, a mátrai erőmű pedig 3 ezerért volt felelős. Magyarország ez alapján várhatóan túlteljesíti az üveggázhatású gázok kibocstásáról szoló Kiotói Egyezményt, 1997-ben ugyanis azt vállaltuk, hogy az 1985-87-es szinthez képest 2008-12-ig 6 százalékkal fogjuk vissza a kibocsátást.
A tárca államtitkára szerint nem a magyar vállalatok lobbiharca áll a hazai javaslat hátterében, vagyis hogy több füstöt eregethessenek. Oláh szerint egyszerűen arról van szó, hogy a magyar politika feladata, hogy minél jobb poziciókat harcoljon ki az EU-ban az ország számára. Bármi is lesz a javaslatból Olajos Péter, az MDF európai parlamenti képviselője szerint mindenképpen pozitívum, hogy Magyarország olyan javaslattal áll elő, ami vitát okozott Brüsszelben. Az aktivitás ugyanis főként a régi tagokra jellemző, ötletekkel ritkán jönnek elő az új tagállamok.