"Miután megérkeztünk Budapestre, lementünk a metróba, és azonnal megállított minket egy ellenőr. Kettőnk bérlete már lejárt, az enyém pont egy nappal korábban. Amikor az ellenőr kivette a tárcámból, hogy megnézze a dátumot, az összes pénzt kirántotta, ami benne volt (20 euró és 6000 forint). Megúsztuk a bírságot, de helyette fizethettünk pár szerencsés idegennek, akik összeszedték a pénzünket a földről" - panaszkodik a budapesti ellenőrökre egy San Francisco-i férfi a blogjában, aki hosszabb budapesti tartózkodás, majd egy prágai kiruccanás után tért vissza a magyar fővárosba.
A külföldiek és a BKV-ellenőrök összetűzései gyakoriak. Az RTL Klub a Független Hírügynökségre hivatkozva vasárnap arról számolt be, hogy idén már 18 ezer külföldi tett panaszt a BKV-ra a Magyar Turizmus Zrt.-nél (MT). Az MT vezérigazgatója, Róna Iván ugyanakkor az [origo]-nak azt mondta: idén az első félévben valóban 17 620-an hívták őket, ennek viszont csak 3-4 százaléka volt panasz. A legtöbb hívó szórakozási lehetőség, szálláshely és közlekedési lehetőségek iránt érdeklődik, vagy nyelvi segítséget kér.
A beérkezett 6-700 panasz között vannak lopások, éttermi túlszámlázások és ellenőri túlkapások. Azt Róna nem árulta el, hogy a panaszokból mennyi érinti a BKV-t, az MT sajtósa ugyanakkor megjegyezte: a BKV-ellenőrök "nem vendégbarát" módon viselkednek. A BKV ezzel nem ért egyet. A cég sajtóosztályán az [origo]-val azt közölték: "A BKV fontosnak tartja a turistákra való odafigyelést mind az ellenőrök képzésében, mind pedig a napi munkavégzés során." Mégis akadnak bőven kalandos történetek.
"Rémisztő volt" - idézte egy budapesti hostel recepciósa egyik vendégüket, akinek szintén meggyűlt a baja egy BKV-ellenőrrel. A nő tele volt panasszal: azt hitte, a villamoson is lehet jegyet kapni, ezért anélkül szállt fel. Egy ellenőr már az ajtóban ellenőrizni akarta, ő próbált angolul magyarázkodni, de nem értették meg egymást. Ezután határozottan leparancsolták a járműről, és rendőrséggel fenyegették az utast, akit végül büntetés nélkül elengedtek.
Problem, problem
A frissen érkezett turistáknak akad a legtöbb gondjuk. Egy amerikai webfejlesztő blogjában azt írja, hogy amikor megérkezett, vett egy jegyet, de nem tudta, hol kell kezelni. A metróban lefelé ellenőrizték, és továbbengedték kezeletlen jeggyel, pedig addigra már érvényesítenie kellett volna. A metrókocsiban megint kereste a lyukasztót, de nem találta meg, mert ott nincs. Kifelé menet a Deák Ferenc téren egy ellenőrnő megállította és ellenőrizte a kezeletlen jegyet. "Miután megmutattam neki, azt kezdte mondogatni, hogy 'problem, problem' és azt mondta, hatezer forintot kell fizetnem, vagy tizenkettőt, ha rendőrt is kell hívni."
"Próbáltam továbbmenni, mert nem éreztem jogosnak a büntetést, hiszen nem próbáltam csalni. A nő nagyon goromba volt, folyamatosan magyarul beszélt, és megfenyegetett, hogy rendőrt hív. Elkérte az útlevelemet, és én ostoba odaadtam neki, pedig ehhez nem volt joga. Ekkor mondtam neki, hogy rendben, hívja a rendőrséget. Azt gondoltam, egyszerűbb lesz egy rendőrrel megbeszélni a dolgot, mint vele, és nekem eszem ágában sem volt kifizetni a büntetést. Úgy voltam vele, hogy legfeljebb elhagyom az országot, ha túl nagy zűr lesz belőle. Aztán amikor nem volt hajlandó visszaadni az útlevelemet, ráordítottam, hogy azonnal vissza akarom kapni" - írja a férfi. "A rendőrök nagyon megértőek voltak, mert ez volt az első órám Magyarországon, mondták az ellenőrnek, hogy engedjen el. A mocskos, alávaló, faragatlan nőszemély eltépte a jegyem, és hozzám vágta. Milyen kedves! Ez volt az első benyomásom Budapestről."
Egy Londonban élő harmincéves férfinak is a metrójeggyel akadt gondja: "Sétáltunk egy kicsit, aztán úgy döntöttünk, metróval megyünk tovább. Átszálltunk, de sehol nem volt kiírva, hogy új jegyet kell kezelnünk. Szóval elég erőszakosan megállított minket ez a nő, és azt mondta, hogy büntetést kell fizetnünk, mert ott voltunk a peronon és nem volt érvényes jegyünk. Térkép volt a kezemben, szóval elég egyértelmű volt, hogy nem is tudjuk, hogy mi a probléma, és még fel sem szálltunk a vonatra. Végül kaptunk egy elismervényt, amiről azt mondta, hogy érvényes az út további részére és elvette a jegyünket, amit odáig használtunk. James és én csak nevettünk az egészen a metrón. Amikor leszálltunk, megint volt ott egy ellenőrnő, aki meg akart bírságolni minket. Szerinte nem volt érvényes jegyünk, mert az elismervényünk nem jegy. Erre jó nagy lármát csaptunk, és megakadályoztunk, hogy másokat is ellenőrizzen, úgyhogy a végén inkább elengedett minket. A tény, hogy igazunk volt, elég sokat segített" - áll a férfi blogbejegyzésében.
Egy másik esetben teljesen jogszerű lett volna a bírságolás, ugyanis az elkapott belga turistának és magyar barátjának nem volt jegye. Szerintük azonban büntetés helyett kénytelenek voltak csúszópénzt fizetni. Az ellenőrök, miután leszállították őket a buszról, 18 ezer forint büntetést akartak velük fizettetni. Csakhogy a bírság helyszínen fizetve 6000, csekken 12 000 forint. A magyar fiú elmondása szerint alkudozni kezdtek a három ellenőrrel, akiken "látszott, hogy fizetés nélkül nem engedik el" őket. Azt is kitalálták, hogy "méltányosságból" csak a turistát büntetik meg. Végül 3000 forintot kértek - állítja a magyar fiatalember -, bár ilyen büntetési tétel nincs a BKV-nál. Semmilyen elismervényt nem írtak a pénz átvételéről. A belga turista magyar barátja szerint belenyugodott, hogy lehúzták őket, mert végül a büntetésnél olcsóbban megúszták a bliccelést, de érdekesnek találta az esetet.
Kilenc utazásra jó a jegy?
Több fővárosi hostel recepciósa szerint is a tájékoztatás hiánya az oka mindennek. Sok turista azt hiszi, hogy egy jegy kilenc utazásra szól, mert egytől kilencig vannak számok a végén, vagy egy jeggyel akarnak átszállással utazni buszon és metrón, vagy a metróban nem a megfelelő típusú jegyet használják. A turisták és a hostelesek szerint a legjobb és legegyszerűbb megoldás három- vagy hétnapos turistajegyet váltani.
A BKV próbál fellépni az ilyen esetek ellen. "A jegyellenőri feladat ellátásával kapcsolatos szolgálati utasítás" nevű belső szabályzat megértésre inti az ellenőröket: "Ha az idegen, tájékozatlan utas megvásárolta a jegyét, abban az esetben emberségesen és toleránsan járunk el. (Pótdíjazás helyett tépjék be a jegyét...)" - idézi az utasítást a BKV-figyelő blog.