Mindkét hajtóműve leállhatott a csütörtökön szerencsétlenül járt helikopternek, ez okozhatta a balesetet - közölte Túri Péter, a helikoptert üzemeltető kht. ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten. Az igazgató elmondta: a helikopter 300 méteres magasságban 240 kilométer/órás sebességgel haladt, amikor a pilóta jelezte, hogy leállt az első hajtómű. A második hajtómű leállása ezután következhetett be - tette hozzá. A balesetet Túri bizarrnak nevezte, mert a helikopter sík terep fölött repült, nem hajtott végre semmilyen manővert 15-17 perccel a felszállás után, amikor bekövetkezett a szerencsétlenség.
A nemzetközi polgári repülésről szóló egyezmény értelmében a tagországoknak értesíteniük kell a területükön balesetet szenvedett légijármű tervező, gyártó és üzemeltető államát. Ennek a kötelezettségnek a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) még csütörtök délután eleget tett - áll a szervezet pénteki közleményében.
A KBSZ vezetésével nemzetközi bizottság alakult annak kivizsgálására, mi okozhatta a csütörtökön Bankháza közelében bekövetkezett mentőhelikopter-balesetet. A független viszgálatban részt vesz a német kivizsgáló szervezet, a BFU, mint a helikopter gyártó államának képviselője, és mellette a gyártó cég, az Eurocopter szakértője, a francia Turbomeca cég, amely a helikoptertípus hajtóműveit gyártja, valamint az osztrák üzemeleltető szervezet, az ÖAMTC szakértője, aki már csütörtökön Magyarországra érkezett és az első helyszínelésen is részt vett.
A külföldi szakemberek a déli órákban Budapestre érkeztek és az ily módon kiegészült nemzetközi szakmai vizsgálóbizottság kora délután megtartotta első ülését. Áttekintették a KBSZ elsődleges adatait, a légiforgalmi szolgálat által a vizsgálathoz rendelkezésre bocsátott, a helikopter repülését rögzítő radarképet, majd a helyszínre indultak, hogy folytassák a csütörtökön megkezdett helyszíni vizsgálatot. A baleset helyszínén a roncs őrizet alatt, változatlan állapotban várta délután a szakembereket.
Az MTI helyszínen lévő tudósítója azt jelentette, hogy a vizsgálóbizottság a helikopter közvetlen környezetét vizsgálta át, a szakértők pedig fényképeket készítenek. A roncsot egyelőre kívülről vizsgálják meg, nem szedik szét. Bajkó Erika, a KBSZ szóvivője szerint a roncsot és az összes fellelhető darabját - a legutolsó csavarig - egy teherautóra rakják még pénteken délután, és a tököli repülőtér egyik, erre a célra kiürített hangárjába szállítják, ahol folytatódik a mindenre kiterjedő szakértői vizsgálat.
A helikopter nem rendelkezett a klasszikus értelemben vett fekete dobozzal. Fedélzeti számítógépe azonban volt, amelynek a memóriája rögzített olyan adatokat, amelyekből elsősorban a helikopter műszaki állapotára tudnak következtetni a szakértők - mondta a szóvivő az MTI-nek a helyszínen. Hozzátette: a baleset okáról csak a teljes vizsgálat befejezése után, az eredmények figyelembevételével tudnak nyilatkozni.
Videó a baleset helyszínéről
A mentőhelikopter Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült kisfiúval és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal, amikor kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának. Eközben zuhant a Kiskunlacháza és Apajpuszta közötti learatott gabonatábla közepére, pár száz méterre a Kunszentmiklós-Budapest vasútvonaltól.
A balesetben az ápoló életét vesztette, a pilóta életveszélyes állapotban van, éjszaka több műtétet is végrehajtottak rajta, A pozitív vérre volna szüksége. Túri Péter pénteken elmondta: az anya és a mentőorvos állapota is stabilnak mondható, heteken belül talpra állhatnak. A kisfiú a balesetben nem szenvedett további sérüléseket.