A Népszava szerint már a hét elején leállt a 4-es metró építésével a BAMCO konzorcium. A lap szerint a kivitelező így akart nyomást gyakorolni a DBR Metró Projekt Igazgatóságra, hogy az fizesse ki a munkák többletköltségeit - a vitatott összeg összesen mintegy 34 milliárd forint. A DBR szóvivője, Pető Szabolcs azonban [origo]-nak cáfolta, hogy többletkövetelései miatt a BAMCO leállt volna a munkálatokkal.
A BAMCO a 4-es metró egyik meghatározó kivitelezője: e cég végzi az alagútfúrást, építi a Szent Gellért téri állomást, valamint a fúrópajzsok Etele téri indítóaknáját. A DBR szóvivője szerint viszont csak a két fúrópajzs áll, azok is teljesen más okból: nem a BAMCO követelései, hanem egy hiányzó engedély miatt. A BAMCO egyelőre lebegteti, hogy minden, a négyes metrót érintő munkálatát leállítja - beleértve a fúrás mellett az indítóakna illetve a Gellért téri állomás építését. A kivitelező hétfőn állna le a munkákkal, ha a DBR nem fizet - mondta Pető Szabolcs az [origo]-nak.
A BAMCO nem válaszolt a DBR ajánlatára, amellyel a beruházó a vitát rendezni akarta - írta közleményben a DBR. Az ajánlat a vitatott három többletköltség-követelés rendezéséről szólt. "A mai tárgyalásokon sem sikerült a döntőbizottságot is megjárt ügyet békés úton rendezni, ezért a DBR fontolgatja, hogy választott bírósághoz fordul" - áll a közleményben. A DBR szerint ugyanis "akár szerződésszegésnek is minősülhet, hogy a BAMCO nem jogi úton kívánja rendezni a vitát, hanem önkényesen le akarja állítani a szerződésben vállalt munkáit". A BAMCO-t az üggyel kapcsolatban az [origo]-nak egyelőre nem sikerült elérnie.
A konzorcium eddig hozzávetőleg 150 többletköltség követelést nyújtott be. A DBR szerint ezek közül mintegy 25 bizonyult valós és jogos igénynek 6,4 millió euró értékben, ennek a kifizetése folyamatban van. A többi vagy feldolgozás alatt áll, vagy teljesen irreális igényt fogalmaz meg.
A metró déli fúrópajzsát már augusztusban leállították, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság felfüggesztette az alagút építését. Az építkezést azért kellett leállítani, mert a BAMCO-nak egy úgynevezett átkötő alagút kifúrásához nem volt engedélye. Mivel a két pajzs - a déli és az északi - biztonsági okokból nem egymás mellett fúr, hanem elcsúsztatva, a déli fúrópajzs előbb ért a Szent Gellért térhez. Ott az átkötő alagúthoz hiányzó engedély miatt leállt, és nemrégen érte utol az északi pajzs - amely emiatt szintén megállt.