Az [origo] értesülései szerint a Műegyetem szenátusi ülésén, vagyis a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) legfőbb vezetőségében is felvetődött, hogy egyre rosszabb állapotban van az intézmény Ch (Chemie, kémia) épülete.
Ez a vegyészmérnöki karhoz tartozik, amelynek dékánja felszólalt az ülésen, és elmondta, hogy az épületen repedések vannak, omlik a vakolat, nehezen záródnak az ajtók, helyenként már balesetveszélyes állapotok alakultak ki. Az épület a Szent Gellért téren található, ahol a négyes metró állomását építik.
Egymilliárd kellett volna az építkezés előtt
Rózsás Pétert, a BME műszaki-gazdasági főigazgatója az [origo]-nak azt állította: a metróépítkezés megkezdése előtt készült egy szakértői tanulmány, amely szerint a több mint százéves Ch épületet, illetve elsősorban az épület alapozását körülbelül egymilliárd forintért kellett volna megerősíteni, hogy biztonsággal kibírja az alatta folyó munkálatokat.
Rózsás szerint vannak friss repedések, falsüllyedések, vezetéktörések, belső leázások, és a vakolat is hullik a Ch épületben. A metróépítéssel való összefüggés Rózsás állítása szerint nem kérdéses, az épület süllyedése meghaladja a tervezettet, és lassan megközelíti azt a kritikus mértéket, amikor rendkívüli intézkedéseket kell életbe léptetni, sőt, akár az épület ideiglenes lezárása is szóba kerülhet. Az egyetemen létrehozott metróbizottság folyamatosan elemzi a helyzetet, és javaslatot tesz a szükséges lépésekre.
Most már több kéne, mint egymilliárd
A főigazgató elmondta, hogy az épület mostani felújítása valószínűleg jóval többe kerülne, mint ha a metróépítés előtt történt volna meg a szükséges stabilizáció, amely a korábbi szakértői vélemény ellenére - Rózsás szerint - költségtakarékosságból elmaradt.
A korábbi szakértői véleményekben előírt szükséges statikai felmérések, mintavételes és roncsolásos vizsgálatok jelentős részét nem végezték el Rózsás szerint, pedig ezek elengedhetetlenek lettek volna, hogy a biztonságot garantálni tudják. Az épület süllyedésének, mozgásának mérése is csak részlegesen történt meg - mondta Rózsás -, a kritikus helyen lévő épületek egy részénél máig nem épült ki a mérő-figyelő rendszer.
A rezgésmentes épület alatt lesz az állomás
A 4-es metró Gellért téri állomása az épület alatt épül, és így alatta fékeznek, gyorsítanak majd a szerelvények. Ez azért érdekes, mert Rózsás szerint a Ch épületben olyan vegyi kísérletek zajlanak, amelyekhez rezgésmentes (és elektromágneses terheléstől mentes) környezetre van szükség. A főigazgató kijelentette, ha a probléma nem oldódik meg, nem zárható ki, hogy szükségessé válik a kari mérőlaborok egy részének másik egyetemi épületbe költöztetése.
A Műegyetem az ügyben már többször megkereste a beruházó DBR Metró Projektigazgatóságot, ám Rózsás állítása szerint érdemi intézkedés nem történt. Eddig az intézmény külső forrást nem vett igénybe, hogy stabilizálhassa, megerősíthesse a Ch épületet, de a napokban segítséget kért az Oktatási és Kulturális Minisztériumtól.
A DBR tagadja a veszélyt, de ha kell, fizet
Pető Szabolcs, a DBR Metró szóvivője az [origo] megekeresésére közölte: "A DBR Metró Projekt Igazgatóság és az Eurometro több helyszíni szemlét is tartott a BME említett épületében (illetve más épületeiben is) az egyetem szakembereinek és szakértőinek bevonásával. A legutóbbi helyszíni szemlét és megbeszélést a múlt héten tartották, ahol a szakemberek egybehangzóan megállapították, hogy nincs veszélyben az épület. A metróberuházás miatt - a napi 24 órában zajló, folyamatos és milliméter pontosságú épületmozgások ellenére - felmerülő esetleges károkat természetesen megtérítjük, a hibákat kijavítjuk, ez így lesz a Ch épület tekintetében is, ahogy azt a BME is tudja."
Pető ugyanakkor tagadta, hogy az épület veszélyben lenne, egy műegyetemi szakértőre hivatkozva azt mondta, hogy nem kell kiüríteni az épületet.