A kritikus határra ért a Műegyetem Ch épületének süllyedés, amit a négyes metró építése okoz - írja pénteki számában a Népszabadság. "Az épület ugyan statikailag valószínűleg stabil, de a repedések és a süllyedések miatt bármikor balesetveszélyhez vezethet az álmennyezet beszakadása, egy erkély vagy közbülső falak leomlása, esetleg egy közművezeték eltörése" - mondta a lapnak Rózsás Péter gazdasági és műszaki főigazgató.
Az [origo] szeptember 30-án számolt be arról, hogy a vegyészmérnöki karhoz tartózó, a több mint százéves épületben omlik a vakolat, nehezen záródnak az ajtók, helyenként pedig már balesetveszélyes állapotok alakultak ki. A DBR Metró Projekt Igazgatóság korábban azt közölte, hogy nincs veszélyben az épület.
A Ch épület eddig 4-6 centimétert süllyedt, a jelenlegi átlagos süllyedés hetente egy milliméter. A Műegyetem információi szerint 6,5 centiméteres süllyedésnél kell haváriatervet készíteni, ami akár az épület kiürítését is tartalmazhatja, de ezt az információt a DBR nem kommentálta. Az egyetem hetente küld listát a bekövetkezett károsodásokról a beruházónak, de még választ sem kapott.
Az épületben több ponton még csak most helyezik el a süllyedést mérő csapokat, az egyetem kérése ellenére sem készült tételes állapotfelmérés, ami utólag megnehezíti a kárfelmérést. Az egyetem vezetői szerint már most biztos, hogy az épületben keletkezett kár értéke több százmillió forint, ezért az oktatási és kulturális minisztériumhoz fordultak segítségért.
A főigazgató korábban az [origo]-nak azt mondta, az épület mostani felújítása valószínűleg jóval többe kerülne, mint ha a metróépítés előtt történt volna meg a szükséges stabilizáció, ami a szakértői vélemény ellenére - Rózsás szerint - költségtakarékosságból elmaradt.
A DBR pénteki közleménye szerint a Ch épület süllyedése nem éri el azt a szintet, amit a szakértők az építkezés előtt vártak. "A süllyedés természetes kísérőjelensége a régi épületek közelében zajló mélyépítési tevékenységnek" - írja az igazgatóság közleménye.
Az utolsó bejáráson a szakemberek megállapították, az épület maximális süllyedése 5 centiméter, a legnagyobb repedés pedig 1,5 milliméter. A szakemberek előzetesen legfeljebb 7-8 centiméteres süllyedésre, és 2-3 milliméteres repedésekre számítottak. A DBR arra emlékeztet, hogy az állomásépítés teherhordó szerkezeteinek építése mára befejeződött, a süllyedést pedig a mérnökök "lecsengőnek találták", vagyis az épület mozgása hamarosan stabilizálódik.