Az adatok előzetes kiértékelése alapján az volt valószínűsíthető, hogy a jobb oldali hajtóművet az elektronikus vezérlőegység a hajtóműfordulatszám-határoló blokk téves riasztása miatt leállította - közölte Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője. A vizsgálatban közreműködő Goodrich gyártóbázis szakemberei részegységszintű hibafeltárást végeztek el a vezérlőegységen, és megállapították, hogy a téves riasztást egy, a fordulatszám-határoló blokkba beépített kondenzátor meghibásodása okozhatta.
A vezérlőegység gyártója által 2006. november 2-án kiadott dokumentum szerint a jelenség már több esetben előfordult. Ezért kiadtak egy javítási közlönyt, amely kötelezte az üzemeltetőket, hogy a dokumentum mellékletében feltüntetett gyári számú elektronikus vezérlőegységeket juttassák el a gyártóhoz, ahol elvégzik a szükséges módosításokat. A közlöny szövege szerint 188 egység volt érintett, amelyekben ki kellett cserélni bizonyos típusú, zárlatra hajlamos kondenzátorokat, hogy csökkentsék a vezérlőegység meghibásodásának valószínűségét és ezzel a váratlan hajtóműleállás veszélyét.
A balesetet szenvedett helikopter jobb oldali hajtóművének vezérlőegysége, amelynél a vizsgálat a hibás kondenzátort találta, nem szerepelt a visszahívásra jelölt egységek listáján. Az a tény, hogy a korábban már ismert meghibásodás egy "megbízhatónak" nyilvánított vezérlőegységnél is bekövetkezett, arra enged következtetni, hogy nem történt meg az összes olyan vezérlőegység beazonosítása, amelyek meghibásodásra hajlamos alkatrészeket tartalmazhatnak. Ezért a KBSZ biztonsági ajánlást adott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az érintett országok, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség felé, felhíva erre a figyelmet.
A vizsgálat során kiderült is, hogy a helikopterből, illetve a töltőberendezésekből vett tüzelőanyag-minták laboratóriumi vizsgálatakor a minták mechanikai szennyeződése a megengedett értékek alatt maradt, minősége és tulajdonságai megfeleltek a szabványban előírtaknak.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért azt javasolja a repülésbiztonságért felelős szerveknek, hogy hívják fel az adott típust üzemeltető szervezetek figyelmét a váratlan hajtóműleállás veszélyére, különös figyelemmel arra a körülményre, hogy a visszahívásban nem érintett hajtóművezérlő egységek is meghibásodhatnak. A repülésbiztonsági szervek saját hatáskörükben egyéb intézkedéseket is hozhatnak.
A vizsgálatban a KBSZ, az amerikai balesetvizsgáló szervezet (NTSB) és a gyártó cég szakemberei, valamint az Eurocopter és a Turbomeca képviselői vettek részt.
A balesetben két ember meghalt, ketten megsérültek. A helikopter Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült gyermekkel és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal, amikor kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának. A balesetben a pilóta és a mentőápoló vesztette életét.