Spamgyanús levél cirkál október vége óta az interneten, amelyben a magyar rendőrség, mentők és tűzoltók azt ajánlják a lakosságnak, hogy a külföldi gyakorlatot követve a hárombetűs ICE mozaikszóval (In Case of Emergency, azaz veszély esetén) tüntessék fel mobiltelefonjukban azon hozzátartozójuk nevét, akit akkor kell értesíteni, ha komoly baj éri a telefon tulajdonosát.
Az [origo] kérdésére a rendőrség, a mentőszolgálat és a tűzoltóság azt mondta, a kezdeményezés nem tőlük indult, nem ismerik a levél forrását, viszont semmiképp sem tartják haszontalannak.
Veszélyhelyzetben, például amikor a sérült cselekvőképtelenné válik, a rendőrség, illetve a kórház feladata, hogy a hozzátartozókat értesítse. "Ha az érintett a telefonjában ICE név alatt helyez el valamilyen telefonszámot vagy bármilyen elérhetőséget, hozzájárulását adja annak használatához" - közölte az [origo]-val az Országos Rendőr-Főkapitányság sajtóosztálya. A rendőrség szerint jó ötlet az ICE kód használata, mégsem teszik kötelezővé kollégáiknak, hogy baleseteknél elkezdjék keresni azt. Súlyos sérülés vagy halálos kimenetelű baleset során egyébként is a telefonosnál jóval kíméletesebb személyes értesítést alkalmazzák, azaz becsöngetnek a hozzátartozókhoz.
"Adott esetben sokat segíthet, bár megjegyzem, erre ugyanúgy alkalmas a pénztárcába, bérletbe vagy egyéb más jellegű személyes eszközbe elhelyezett kis papírdarab a szükséges adatokkal" - közölte a rendőrség sajtóosztálya.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője szerint az ötletet akkor lehetne átültetni a gyakorlatba, ha alaposan kidolgoznák a részleteit. "Bármennyire is kézenfekvő, több okból aggályos: gondoljunk például bele, mi történik, ha elavul a szám. Rendszerszerűen tehát egyelőre nem látom működőképesnek, de biztos, hogy semmit nem veszít vele, aki alkalmazza" - mondta. Kis-Guczi Péter, a katasztrófavédelem szóvivője ugyanakkor "kicsit túlbiztosításnak" tartja a mozaikszavas megoldást, mivel szerinte szinte mindenkinek van a telefonjában olyan név, hogy anyu vagy apu.
Győrfi Pál a jogi problémákra is kitért, például arra esetre, ha a sérült a telefonszámla miatt utólag reklamál, még ha a hívás az ő érdekében történt is. Előfordult már hasonló eset, például amikor egy nyílt törést szenvedett motoros lábáról le kellett vágni a cipőt, a motoros pedig később vissza akarta követelni a cipő árát a mentőktől - mondta Győrfi.