A VDSZSZ sajnálja, hogy az eddigi egyeztetéseken nem jutottak előbbre az érdemi követelésekben a munkáltatóval - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke vasárnap sajtótájékoztatón Budapesten.
Mint mondta, a szakszervezet két fő követelése továbbra is változatlan: egyrészt 250 ezer forint juttatást kérnek minden vasutasnak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbéremelésre is igényt tartanak a kiszervezett leányvállalatoknál. szerinte az érdemi kérdésekben meg lehetne állapodni, hiszen követeléseik forrása a MÁV-nál rendelkezésre áll.
A MÁV szerint a még elégséges szolgáltatás 506 vonatot jelent
Arra a kérdésre, hogy karácsonykor lesz-e sztrájk, a VDSZSZ elnöke elmondta: az a tárgyalások további sorsától függ, a sztrájk felfüggesztéséről testületi döntés szokott születni. Gaskó István ismét úgy értékelte, hogy a miniszterelnök üzengetésével a politika beavatkozott a munkaügyi konfliktusba.
A vasúttársaság a február óta tartó gördülő vasutassztrájk óta folyamatosan tett kompromisszumos ajánlatokat a megegyezés érdekében a még elégséges szolgáltatásra - mondta Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke vasárnap sajtótájékoztatón Budapesten.
Mint mondta, februárban még 1852 vonat közlekedtetését javasolta a MÁV-Start Zrt. a sztrájk idejére, a legutóbbi, december 20-án tett ajánlat a napi 3200 vonatból 506 vonat közlekedtetését tartalmazta, amely már mindenképpen szükséges a biztonságos vasúti forgalom lebonyolításához. A szakszervezet ezt nem fogadta el, így bizonytalan, hogy mely járatok és mikor közlekednek.
A MÁV és a VDSzSz december 21-én, vasárnap 5-kor tartott egyeztetést. A vasúttársaság közölte, hogy a szakszervezeti követeléseket továbbra sem áll módjában teljesíteni, és nem született megállapodás a még elégséges szolgáltatás mértékében sem, mivel a MÁV szombati, 506 vonat közlekedésére tett javaslat a VDSzSz számára elfogadhatatlan.
A VDSzSz ragaszkodik korábbi álláspontjához, ami 372 vonatban jelöli ki a még elégséges szolgáltatást. A MÁV szerint ezzel "abba a 13 évvel ezelőtt rögzített megállapodásba kapaszkodnak, amely arra az egy alkalomra volt érvényes egy olyan időszakban, amikor a napi leközlekedtetett vonatszám 2700 körül volt". Ez szerintük ma már nem hatályos, mivel megváltozott a vasúti menetrendi szerkezet, de változtak az utazási szokások is.
A legközelebbi egyeztetésre december 22-én, hétfőn 17.00 órakor kerül sor.
Kavalecz Imre szerint a vasúttársaságnak 24 óra szükséges ahhoz, hogy a vasúti forgalmat helyreállítsa, így ha vasárnap megállapodás születne a még elégséges szolgáltatásról, akkor kedden üzemkezdettől közlekedhetnének ez alapján a vonatok.
A szakszervezet is meghívást kapott a hétfői költségvetési bizottsági ülésre. A VDSZSZ elnöke megjegyezte, nem tudja, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben.
Vasárnap a vonatok 25-30 százalékla közlekedett
Változatlanul sztrájkol a vasutasok tíz százaléka. A szóvivő szerint a vonatok 25-30 százaléka közlekedett vasárnap napközben, ez 1200-1500 szerelvényt jelentett. Ezek közül körülbelül ezer a teljes útvonalon járt, a többi rövidítetten.A sztrájk ideje alatt a MÁV-Start Zrt. honlapján folyamatosan frissülnek a vonatközlekedés állapotáról szóló információk. A sárga színnel kiemelt "Sztrájk percről percre" rovatban tájékozódhatnak az utasok a vonatok indulásáról vagy kimaradásáról.
A vasúti menetrend továbbra is bizonytalan, ezért útvonal rövidülésekre és jelentős késésekre kell számítani.
A MÁV Zrt. vasárnap esti közleménye szerint Budapesten csak a Keleti pályaudvaron nincs vonatközlekedés, a Nyugati pályaudvar és a Déli pályaudvar működik. A Nyugati pályaudvarról indulnak vonatok Vácra, Veresegyházára és Esztergomba. A Déliből pedig Székesfehérvárra, Győr felé, Pusztaszabolcsra és Dunaujvárosba.
Budapest környékén, Rákoshegy-Újszász-Szolnok között járnak a vonatok. A ceglédi vonatok és a Szeged felőliek Kőbánya-Kispestig közlekednek, illetve innen indulnak. Rákoson, Aszódon és Hatvanban sztrájkolnak, ezért csak Pécel és Gödöllő között jár egy-egy vonat, de Budapestre nem tudnak eljutni innen. A szolnoki pályaudvar is üzemel, továbbá a ceglédi is.
Miskolc Tiszai pályaudvaron sztrájkolnak, ezért Ózd felé, továbbá Hidasnémeti, Szerencs felé nincs vasúti összeköttetés. Nyékládháza és Hort-Csány között járnak a vonatok.
Debrecen, Nyíregyháza környékén szintén közlekednek a vonatok, Mátészalkán nem járnak. Szeged állomás nem indít, nem fogad, a budapesti közlekedés Kiskundorozsma állomásról bonyolódik. Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják utasainkat. Szeged-Rókusról kisebb késésekkel közlekednek Békéscsabára a vonatok. Nem járnak a vonatok Kisszénás-Kondoros, Mezőtúr-Orosháza-Mezőhegyes, Mezőhegyes-Battonya, valamint Szeged-Szabadka között.
Szombathely állomás még mindig nem tud indítani és fogadni vonatokat, az utasokat a korábbi gyakorlatoknak megfelelően eljuttatják a vonatpótló autóbuszok azokhoz az állomásokhoz (Vép és Püspökmolnári, Ják-Balogunyom és Acsád), ahonnét már járnak a vonatok. A dél-balatoni vasútvonalon vasárnap este közlekednek a vonatok. Akadozik viszont a közlekedés Kaposvár térségében.
A VDSZSZ követelései
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, a jelenlegi munkabeszüntetés egy hete kezdődött. A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos plusz bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára. A követeléseket utóbb kiegészítették azzal, hogy vonják vissza a december 14-én életbe lépett új menetrendet, mivel az az érdekképviselet szerint ellehetetleníti a személyszállítást.