Megegyezés hiányában "nagy esély van" arra, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) folytatja a karácsony előtt felfüggesztett sztrájkját, akár már 2009 elején - mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a Népszabadságnak. "Nem fogjuk elereszteni a követeléseinket, amelyek a lassan egy éve tartó konfliktust okozzák a vasúttársaságnál" - fogalmazott a lapnak adot interjújában.
Gaskó szerint követeléseik eddigi elutasítása mögött "a miniszterelnök politikai bosszúja áll". "Gyurcsány Ferenc megüzente, hogy ne is számítsunk követeléseink teljesülésére" - állította a szakszervezet vezetője, aki azt reméli, hogy a kormányfő belátja majd, hogy a jelenlegi állapot nem tartható fenn sokáig.
"Mondhatom, hogy a sztrájk támogatottsága nagy, a vasutasok nem félnek a megtorlástól" - válaszolta a kérdésre, hogy a szakszervezeti tagok nem féltik-e az állásukat. Gaskó szerint még erősödni is fog a tiltakozás. A szakszervezet vezetői a sztrájk miatt több fenyegetést is kaptak, de Gaskó biztos abban, hogy a fenyegetőzők mindezt nem gondolják komolyan.
Az interjúban a VDSZSZ vezetője azt mondta, nem készül politikai szerepre, sem a Fidesz, sem más párt oldalán. "Nincs az a párt, amelyik eredménnyel tudna felkérni politikai vagy kormányzati szerepre. Én szociáldemokrata étékrendet vallok magaménak, mit keresnék egy jobboldali párt listáján? Az a bajom, hogy a magát baloldaliként meghatározó szocialista párt olyan ultra-neoliberális politikát folytat, ami szerintem összeegyeztethetetlen a baloldali értékekkel" - fogalmazott.
Sztrájk február óta
A VDSZSZ 2008. december 14-én éjféltől december 22-ig folytatta a már többször felfüggesztett sztrájkját. A határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkot 2008. február elsején hirdették meg, a munkabeszüntetés bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta hat különböző időszakban sztrájkoltak a szervezet tagjai.
A VDSZSZ azt követeli, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forintot tenne ki. Ezen felül visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak. Emellett azt várják a társaságtól, hogy vonja vissza az új menetrendet, mert az szerintük sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg.
A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.