Legközelebb szombaton ül tárgyalóasztalhoz a MÁV Zrt. vezérkara és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), hogy megegyezzenek az érdekképviselet eddig elutasított követeléseiről - közölte az [origo]-val Gaskó István, a VDSZSZ elnöke. Hozzátette: "tíz százalék, hogy megegyezünk", vagyis szerinte ennyi az esélye annak, hogy lefújják a sztrájkkészültséget.
A szakszervezeti vezető szerint nagy esély van arra, hogy folytatják a sztrájkot, de azt még nem tudta megmondani, hogy már a jövő héten beszüntetik-e a munkát az általuk képviselt vasutasok. "Az időpontot még nem látom előre" - mondta Gaskó.
Már csak a VDSZSZ követel
A MÁV közlése szerint minden reprezentatív szakszervezet aláírta már a társasági kollektív szerződéseket a MÁV-cégeknél, vagyis a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-Trakció Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, kivéve a MÁV-START Zrt.-t. A bérmegállapodást is megkötötték ezeknél a cégeknél, amit csak a VDSZSZ nem írt alá. E szerint 2009-ben 4,1 százalékos bérfejlesztés lesz, az éves bérenkénti juttatás pedig 270 ezer forintra emelkedik 250 ezer forintról.
Gaskó István elmondta: azért nem írták alá a megállapodásokat, mert nem teljesítik a követeléseiket. A VDSZSZ minden vasutasnak 250 ezer forintot kér a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forint. Ezen felül visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak, valamint az új menetrend visszavonását követelik. A határozatlan idejű, úgynevezett gördülő sztrájkot 2008. február elsején hirdették meg, a munkabeszüntetés bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta hat különböző időszakban sztrájkoltak a szervezet tagjai.
A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.