Idén 120 millió forintot szán a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVVM) olyan rendezvényekre, filmekre, kiadványokra, amelyekkel a klímaváltozás elleni harcra lehet nevelni az embereket. További 130 millióért pedig újságokban hirdetné a környezetkímélő életmódot a tárca - derül ki a januári Közbeszerzési Értesítőből.
A globális felmelegedés veszélyire hívja fel a figyelmet a januárban indult Kapcsold ki! nevű kampány is. Az erre szánt pénzt - 126 942 eurót, vagyis 36 millió 813 ezer forintot - az Európai Bizottság adja ugyan, de a felhasználásáról már a kormány dönt.
Összesen tehát közel 287 millió forintot költ idén klímaváltozás elleni kampányra a kormány, pedig Gyurcsány Ferenc kormányfő októberben még azt mondta, a kormányzati intézmények csak a válságkezelést kommunikálhatják. A miniszterelnök közölte, ezen kívül egy fillért sem költhetnek reklámra, marketingre.
A KVVM szerint a tárca programja nem ellentétes a kormányfő utasításával, az ugyanis energiatakarékosságra nevel, vagyis összefügg a válsággal. "A gazdasági válság idején a tárca fontosnak tartja megmutatni az állampolgároknak, hogyan spórolhatnak az energiával, a vízzel, a csomagolóanyagokkal, az üzemanyaggal úgy, hogy ezzel saját rezsiköltségeiket is csökkenthessék" - közölte a KVVM, amely szerint apró változtatásokkal egy 50 négyzetméteres lakás éves rezsije akár 120 ezer forinttal is csökkenthető.
"A klasszikus kampányoktól el kell mozdulni a társadalom széles rétegeinek környezettudatos szemléletformálásának az irányába. Ennek megfelelően 2009-ben az óriásposzterekről és egyéb hagyományos reklámeszközökről egyre inkább a klímatudatos nevelésre (...) kívánjuk helyezni a hangsúlyt" - írta még január elején Szabó Imre környezetvédelmi miniszter egy fideszes képviselő kérdésére adott válaszában. A tárca szerint ehhez tartani fogják magukat, és nem vetnek be hagyományos kommunikációs eszközöket.
Ennek némileg ellentmond, hogy a minisztériumnak a Közbeszerzési Értesítőben olvasható kiírása olyan hagyományos kommunikációs eszközöket is említ, mint például a road show vagy a rendezvényszervezés. Igaz emellett olyan - a miniszter szerint a szemléletváltást segítő - kommunikációs formák is szerepelnek a kiírásban, mint oktatófilmek vagy a kiadványok gyártása. A Kapcsold ki! című unió kampány a honlapja szerint online játékokból, flasmobokból, és áruházakba szervezett programokból áll.
A két program jól illeszkedik egymáshoz: amíg az Európai Unió kampánya egy hónapos figyelemfelkeltő akció, addig a KVVM tavasszal induló és egész éven át tartó programjának a célja a szemléletformálás - válaszolta a környezetvédelmi tárca arra, hogy miért van szükség több klímaváltozás elleni kampányra.