Nem versenyezhet a dunai hajó a felsőbbrendű buszokkal

Vágólapra másolva!
Az ötletgazdák szerint akár napi négyezer ember is a hajót választhatná az autó helyett, ha beindulnának a budapesti agglomerációt a várossal összekötő szárnyashajójáratok. A hajók 30-40 perc alatt hoznák Szentendréről vagy Százhalombattáról a belvárosba az utasokat, de a versenyképes jegyárhoz törvénymódosításra lenne szükség.
Vágólapra másolva!

Menetrend szerinti szárnyashajójáratokkal csökkentené a főváros és az agglomeráció útjainak zsúfoltságát a Mahart-Passnave Kft., amely kedden jelentette be, hogy bekapcsolódna a budapesti elővárosi közlekedésbe. Bár a szárnyashajók már készen állnak, törvénymódosítás nélkül aligha indulhat el a budapesti agglomerációban a menetrend szerinti vízi közlekedés.

A szárnyashajók jegyárai nem versenyképesek a többi közlekedési eszközéivel. A hétvégénként Százhalombattáig közlekedő járat hiába teszi meg 30 perc alatt az utat a Vigadó térről a dunafüredi kikötőig (a Volánbusz körülbelül 40 perc alatt ér a Kelenföldi pályaudvarról Százhalombattára), egy jegy 1990 forintba kerül. Spálik Gábor, a Mahart-Passnave Kft. ügyvezetője az [origo]-nak azt mondta, egy 2004-es jogszabály-módosítás kivette a vízi közlekedést a közszolgáltatások köréből, így nem kaphatnak állami támogatást.

Pedig a saját piackutatásuk szerint lenne igény a Szentendrére, Százhalombattára és a Szentendrei-sziget településeire indított járatokra. Spálik szerint elsősorban azok választanák a hajót, akik ma autóval járnak be Budapestre. A szárnyashajón ugyanis nincs tolongás, csak annyi ember szállhat fel, ahány ülőhely van, mégis 120 - másfél csuklós busznyi - embert tudnak elszállítani fordulónként, egyenesen a belváros szívébe.

Spálik szerint már tettek tapogatózó lépéseket a közlekedési tárca felé. Ha sikerül elérni a jogszabály-módosítást, elvileg kaphatnak állami támogatást, és beléphetnek a Budapesti Közlekedési Szövetségbe is, ami azt jelentené, hogy a járatokat budapesti egyesített bérlettel is igénybe lehetne venni. A Mahart-Passnave számításai szerint ebben az esetben naponta 4000 autós választaná a hajót.

Budapesten jelenleg a BKV üzemeltet három hajójáratot: a Soroksár-Csepel és a Megyer-Pünkösdfürdő közti átkelőhajókat, illetve a Boráros tér-Pünkösdfürdő útvonalon közlekedő járatot. Ez utóbbi nyári időszakban naponta hatszor - hétvégén nyolcszor - jár, és 12 helyen áll meg a két végállomás közt. A hajó meglehetősen lassú, az utat több mint két óra alatt teszi meg, a felnőttjegy 900 forintba kerül.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!