Elkezdődött a teljes letámadás a június 7-i európai parlamenti választás előtt, a plakátok után megjelentek a választáson induló pártok kampányfilmjei is. Az EP-választáson induló nyolc párt kamányvideóit két szempontból vizsgáltuk: egyrészt, hogy milyen hangulatot közvetítenek, másrészt, hogy mennyire illeszkednek ahhoz a képhez, amit a pártok magukról igyekeznek kialakítani.
A Fidesz és a sötétség
Sötétfekete háttér előtt Gyurcsány Ferenc arcképe fokozatosan átalakul Bajnai Gordonná, közben a "hazugság", "adóemelés", "korrupció", "munkanélküliség" szavak villanak fel és a képet zavaró elektromos zaj is fokozza a rémisztő hangulatot. Az üzenet egyértelmű: a Fidesz szerint Bajnai kormányra kerülésével nem változott semmi, a nyomasztó hangulatot azonban a Fidesz meg sem próbálja feloldani. A sötétséget felváltja ugyan a fehér és narancssárga Elég volt!-felirat, de a vészjósló zene marad, és semmilyen pozitív üzenet nem jelenik meg a videóban.
Az SZDSZ és a túlkódolt üzenet
Nem hazaárulók - hazaszeretők. Nem mások - másként gondolkodók. Ilyen ellentétpárok villannak fel az SZDSZ kampányfilmjében, különösebb következetesség nélkül. Néha egyértelmű, hogy kiről van szó, néha nem, néha a kép is illeszkedik a szöveghez (a "nem perverzek" szöveg alatt tényleg gyanús alakokat mutatnak), néha pedig nem (a "nem mások" üzenetet például esernyővel futó emberekkel illusztrálják). Sok ellentétpár sablonos és egyáltalán nem egyértelmű, hogy a végén ki az a kétmillió ember, akinek a képviseletét vállalja az SZDSZ. Persze utána lehet nézni Fodor Gábor nyilatkozatainak, hogy miről van szó, de egy alig egyperces videótól elvárható lenne, hogy ne igényeljen utánaolvasást, hogy mit is akart mondani.
Az MCF és a fény az alagút végén
Az utóbbi hónapok gyilkosságainak képeivel, temetéssel, gárdistákkal sokkol a film elején az MCF. Pontosan a videó felénél, fél percnél megváltozik a hangulat, lelkes tömegdemonstrációk képei jelennek meg, Kolompár Orbán pedig a jövőről beszél. Az üzenet ugyan nem lett túl bonyolult és vizuálisan sokkal igénytelenebb, mint a többi kampányfilm, de legalább nem hagyja benne a nézőt a felvázolt sötét problémában, és megpróbál arra ösztönözni, hogy jó kedvvel menjen szavazni, aki éppen rájuk akar.
A Munkáspárt és a megszépült múlt
Ez a video is az ellentétpárokról szól, de máshol van a hangsúly, mint a többi kampányfilmben: itt is aktuális problémákról van szó, de az ezzel szembeállított pozitívum a múlt (olcsó volt a kenyér, biztos volt az állás). Bár a film végén feltűnik Thürmer Gyula és mond néhány szót, a szocializmus iránti nosztalgián kívül másról nem szól a film.