Minden ésszerűséget és szakmaiságot nélkülöz az elképzelés, hogy nyáron egy hónapra mesterséges lezárásokkal kényszerítsék tömegközlekedésre és bicikli használatára az autósokat a fővárosban - mondta szerdán Lakos Imre SZDSZ-es politikus. Hozzátette, hogy a főváros közlekedési tanácsnokaként, a szakbizottság elnökeként elhatárolódik ettől az ötlettől.
Lakos közölte, hogy semmilyen illetékes fórum, így sem az önkormányzat szakbizottsága, sem a főpolgármesteri kabinet, sem a BKV nem tárgyalt még előzetesen erről az elképzelésről. A tervet Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes kedden már kész tényként jelentette be.
A tervről az [origo] számolt be elsőként egy birtokunkba került munkaanyag alapján. A terv szerint július 4. és augusztus 2. között több fontos budapesti útvonalon sávokat zárnának le, új buszsávokat alakítanának ki, bővítenék a gyalogosok által használható területet.
A nyárra tervezett ideiglenes korlátozások az V. kerületet és a bevezető nagyobb főutakat érintenék, köztük a Rákóczi utat, az Üllői utat, a Hegyalja utat és a Bajzsy-Zsilinszky utat is. A tervek szerint egy teljes sávot vennének le mindkét irányban a Kossuth Lajos utcából, a felszabadult terület "kereskedelmi célú, valamint sétálóterületként funkcionálhat".
Kétszer egy sávosra szűkítenék a pesti alsó rakpartot a Roosevelt tér és az Erzsébet híd között, kétszer két sávosra szűkítenék az Üllői út Nagyvárad tér és Ferenc körút közti szakaszát és a Bajcsy-Zsilinszky utat is. Ezeket a felszabadult sávokat parkolóhelyek kialakítására használnák, a rakparton 90, az Üllői úton 350-400, a Bajcsy-Zsilinszkyn 80 parkolóhely jönne létre a számítások szerint.
Az Üllői út Nagykörúton belüli szakaszán a jelenlegi 2x2 sávot 2x1 sávra szűkítenék, a Rákóczi úton pedig a 2x2 sáv és buszsáv mellett leállósávot alakítanának ki, ahol az út szélessége ezt megengedi. A Hegyalja úton, valamint a belvárosban, a József Attila utcában buszsávot alakítanának ki a kétszer két forgalmi sáv rovására.
A kísérlet részeként sűrítenék a fontosabb BKV-járatokat, és rávennék az autósokat, hogy járműveiket hagyják külvárosi bevásárlóközpontok parkolóiban, és tömegközlekedéssel folytassák útjukat. Május 30-án születhet döntés a tervről, amely szerdán kerül a kabinet és a városüzemeltetési bizottság elé.